Evenimentul Istoric > Articole online > Când armatele lumii iau la țintă avioanele civile
Articole online

Când armatele lumii iau la țintă avioanele civile

Oficial, aparatul ar fi suferit un incendiu la bord, care a dus la pierderea controlului. Însă, rapid, apare teoria unui tir cu rachetă al armatei franceze.

Palatul Elysée, neagă cu încăpățânare această idee, blocând în același timp orice acces la informații.

În martie 2018, un judecător relansează ancheta, apreciind ca „serioasă” teza unui tir accidental cu rachetă.

În septembrie, la aproape o jumătate de secol de la catastrofă, președintele Emmanuel Macron cere desecretizarea informațiilor legate de acest caz, fără nici un rezultat

La începutul lui 2020, nimic nou nu se cunoaște.

Rătăcit în Israel și distrus

Pe 21 februarie 1973, zborul Libyan Arab Airlines 114, Tripoli-Cairo, se rătăcește din cauza vremii nefavorabile și a unor defecțiuni tehnice la bord.

Aparatul Boeing 727 deviază de la ruta să ajungând în Israel, unde este interceptat de avioane de vânătoare F-4 Phantom II, care îi ordonă să aterizeze.

Pilotul, un francez, angajat al companiei Air France, aflat sub contract temporar cu agenția libiană, înțelege că instrumentele sale de zbor l-au înșelat și încearcă să se îndrepte spre Cairo.

Piloții israelieni cred că avionul vrea să fugă și deschid focul cu tunurile de la bord, avariind grav aparatul. Acesta încearcă o aterizare de urgență, dar se zdrobește de dune. În catastrofă mor 108 pasageri și membrii echipajului. Cinci persoane reușesc să supraviețuiască, printre care copilotul.

În acest caz nu a fost vorba despre o eroare umană: șeful marelui stat major israelian în persoană a ordonat lovirea avionului.

Avionul lui Gaddafi și erorile umane

Pe 27 iunie 1980, spre seară, zborul Itavia 870, Bologna – Parma, se prăbușește în Mediterana, aproape de insula Ustica, lângă Sicilia. Toți cei 81 de pasageri și membri ai echipajului mor.

Grave suspiciuni planează asupra forțelor aeriene franceze, dar fiind că avionul liderului libian Gaddaffi zbura în acea seară în același spațiu aerian.

Pe 18 iulie 1980, este descoperită în sudul Italiei epava unui Mig-23 rusesc, iar pilotul pare mort de circa trei săptămâni. Acest element întărește teoria unei ciocniri cu aparatele libiene pe 27 iunie.

Una dintre teorii afirmă că avionul lui Gaddafi s-ar fi „camuflat” de radare zburând foarte aproape de aparatul Atavia. Acesta ar fi fost lovit deci din greșeală.

Conform mărturiei unui fost ofițer italian, în seara tragediei, un general roman ar fi expediat un telex urgent către șeful serviciului de informații externe francez, cu textul: „Ce ați făcut?”

Pagini: 1 2 3

Registration

Aici iti poti reseta parola