Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Biden știe că există limite pentru puterea americană, dar acestea nu se regăsesc nicăieri în prima sa strategie majoră de securitate
Articole online

Biden știe că există limite pentru puterea americană, dar acestea nu se regăsesc nicăieri în prima sa strategie majoră de securitate

Joe Biden

Administrația Biden și-a publicat luna aceasta Strategia de securitate națională (NSS).

Biden știe că există limite pentru puterea americană, dar acestea nu se regăsesc nicăieri în prima sa strategie majoră de securitate

NSS, care va fi urmată de o Strategie națională de apărare și de o Strategie militară națională, este primul document strategic al administrației de la primul său Ghid strategic interimar de securitate națională, publicat la două luni după învestirea președintelui, în ianuarie 2021. Noua NSS acoperă o listă de provocări, amenințări și răspunsuri în cele 48 de pagini neclasificate ale sale, potrivit unei analize Insider

Într-un limbaj adecvat unui discurs inaugural sau unei dezbateri de campanie, NSS declară despre America: „Nu există nimic dincolo de capacitatea noastră”. Acest limbaj ar putea fi rapid respins ca fiind un simplu șablon, dacă nu ar fi vorba de faptul că întreaga NSS este impregnată de incapacitatea de a accepta limitele clare și crescânde ale puterii americane.

Scurtul moment de hiperputere americană de după Războiul Rece a dispărut de mult, victimă atât a dinamicii naturale a puterii, cât și a trei decenii de aroganță și erori neîncetate ale politicii externe americane. Dar majoritatea directorilor care au semnat NSS își începeau ascensiunea în totemul securității naționale de la Washington în timpul fericiților ani ’90, iar noua strategie recunoaște doar intermitent cât de diferită este lumea de astăzi.

În Europa, Statele Unite au asigurat independența Ucrainei printr-o campanie de înarmare și consiliere de mare succes, dar cu spectrul escaladării nucleare care limitează rolul Americii în conflict. În Asia, un influent joc de război recent a constatat că până și o apărare americană de succes a Taiwanului împotriva Chinei ar duce la pierderi enorme de nave și avioane.

Cu șase luni înainte de începerea asaltului asupra Ucrainei, administrația Biden a recunoscut limitele puterii americane într-un alt teritoriu care a învins invadatorii ruși: Afganistanul.

Retragerea finală a lui Biden din cel mai lung război extern al Americii, împotriva sfatului majorității consilierilor săi, a fost o recunoaștere a realității, care trebuia să se întâmple de mult timp

În ciuda faptului că au aruncat 2,3 trilioane de dolari și până la 100.000 de soldați americani în această problemă, SUA nu au reușit să obțină mai mult decât un succes tactic tranzitoriu în Afganistan, ca să nu mai vorbim de reconfigurarea societății afgane sau de distrugerea talibanilor.

Victoria peste noapte a talibanilor, cu insurgenții cucerind Kabulul înainte ca retragerea SUA să fie finalizată, a fost o dovadă a cât de puțin a realizat America în intervenția sa de aproape 20 de ani. Biden este în mod clar capabil să recunoască limitele puterii americane în practică.

NSS a fost rescrisă ca urmare a războiului din Ucraina, întârziind cu câteva luni publicarea sa. Dar revelația centrală a războiului – că armata Rusiei este un tigru de hârtie, lipsită atât de competență operațională, cât și de soldați suficienți – nu a lăsat, de asemenea, nicio amprentă semnificativă asupra documentului. De la hiperputerea anilor ’90 încoace, nu a existat o ocazie mai bună de a reda securitatea europeană europenilor.

Forțele armate rusești au suferit pierderi care ar putea dura un deceniu pentru a se recupera, în timp ce NATO este mai unit decât înainte și în curând va fi mai mare, odată cu adăugarea armatelor extrem de capabile ale Finlandei și Suediei. Dar, în schimb, NSS promite că America va „intensifica propriile noastre contribuții considerabile la capacitățile și pregătirea NATO”, așteptând, de asemenea, ca aliații NATO „să continue să își asume o responsabilitate mai mare prin creșterea cheltuielilor, a capacităților și a contribuțiilor lor”.

De ce aliații europeni ar alege să împartă mai mult din povara apărării colective în fața atât a înfrângerii rusești, cât și a întăririi americane, nu se întreabă și rămâne fără răspuns.

Deși este îngropată în partea de jos a unui paragraf de câteva pagini, noua strategie face o concesie semnificativă și tardivă: Administrația Biden nu „crede că guvernele și societățile de pretutindeni trebuie să fie refăcute după imaginea Americii pentru ca noi să fim în siguranță”.

Schimbarea de regim, de zeci de ani una dintre cele mai nocive înclinații ale politicii externe americane, este oficial eliminată în NSS 2022. Undeva, în adâncurile Kremlinului, se speră că Vladimir Putin ascultă.

Harul salvator al Strategiei de Securitate Națională ar putea fi lipsa sa de sens. Comparată pe bună dreptate de unii cu o platformă de partid, asamblată cu toate interesele în minte, dar care îi constrânge pe puțini dintre cei care contează, NSS ar putea avea consecințe limitate asupra direcției actuale a marii strategii americane.

Un vechi truism de la Washington spune: „Arată-mi bugetul tău și îți voi spune strategia ta”. Până în prezent, bugetele de apărare ale lui Biden au fost ca de obicei: creștere constantă, modernizare lentă, fără a fi dispuși să facă alegeri dificile cu privire la împărțirea serviciilor sau la prioritățile regionale.

Dar investițiile recente în producția, infrastructura și capitalul intelectual american sunt reale și pot schimba jocul: o lovitură majoră și neașteptată pentru energia verde; o primă lovitură pentru modernizarea infrastructurii digitale jenante a Americii; și un efort critic pentru a sugruma industria de semiconductori din China. 

Actuala strategie de securitate națională emergentă a administrației Biden ar putea fi mult mai bună decât lasă să se înțeleagă acest document.

Registration

Aici iti poti reseta parola