Avertismentul unui expert britanic în războiul aerian: Trimiterea de F-16 Ucrainei ar fi o mare greșeală strategică!
F-16 este atât de fragil încât necesită baze aeriene special pregătite – iar aceste baze pot fi identificate și vizate de Rusia, spune un expert, citat de Insider.
F-16 are o priză mare de aer care „aspiră tot ce vine de la sol direct în el”, a declarat Justin Bronk, analist de război aerian pentru think tank-ul britanic Royal United Service Institute (RUSI), în timpul unui episod recent al podcastului Geopolitics Decanted. „Așa că F-16 au nevoie, de obicei, de baze aeriene foarte curate și foarte bine întreținute”.
F-16 are un tren de aterizare „destul de ușor”, deoarece este proiectat pentru a avea un raport bun între împingere și greutate și „nu există mai multă greutate pe avion decât este necesar”, a spus Bronk.
Avioanele de vânătoare rusești sunt construite pentru a opera pe aerodromuri mai primitive, în timp ce avioanele de luptă occidentale bazate pe portavioane, cum ar fi F/A-18, sunt proiectate pentru a absorbi șocul aterizărilor dure pe o pistă plutitoare.
„Ar trebui să faceți multă muncă pentru a aduce acele piste ucrainene, vechiul model sovietic, într-o stare suficient de curată pentru a folosi un F-16 fără un risc ridicat de a intra resturi de obiecte străine și de a deteriora motoarele”, a spus Bronk. În plus, o mulțime de aerodromuri ucrainene sunt prea scurte pentru a fi folosite de un F-16 complet încărcat.
„Așa că ar fi vorba de lucrări de reasfaltare a pistelor și, eventual, de lucrări de extindere, toate acestea fiind foarte vizibile” pentru sateliții Rusiei, precum și pentru sursele pe care Moscova le are la sol, a adăugat Bronk.
În ciuda faptului că este depășită numeric și tehnologic de avioanele și rachetele aer-aer rusești, forțele aeriene ucrainene s-au dovedit remarcabil de rezistente și pline de resurse. Însă, până în prezent, Rusia a ales să nu-și folosească stocul său limitat de rachete cu rază lungă de acțiune împotriva bazelor aeriene ucrainene, deoarece puterea aeriană ucraineană „nu reprezintă o amenințare masivă”, a declarat Bronk.
Dar acest lucru se va schimba dacă avioanele de fabricație occidentală vor începe să opereze de pe aerodromurile ucrainene. „Toate bazele aeriene ale Ucrainei sunt la îndemâna – pentru că întreaga țară este la îndemâna – rachetelor balistice și de croazieră ale Rusiei”, a declarat Bronk în cadrul podcastului.
Deși arsenalul de rachete al Rusiei este în scădere, acestea ar trebui să fie lansate doar împotriva unui număr limitat de ținte pentru a neutraliza orice flotă ucraineană de F-16.
În ciuda faptului că se luptă cu precizia în atacurile sale aeriene, „Rusia are capacitatea de a pune cratere în lucrurile pe care le dorește”, a declarat Bronk.
De la invadarea Rusiei în februarie 2022, Ucraina a pledat pentru avioane occidentale care să înlocuiască flota sa din ce în ce mai mică de avioane de luptă MiG-29 și Su-27 din epoca sovietică, care sunt depășite numeric și ca armament de forțele aeriene rusești.
Națiunile din blocul occidental au trimis deja cantități mari de arme și muniție – inclusiv tancuri, artilerie și rachete ghidate – în Ucraina, dar nu au trimis încă avioane de vânătoare din cauza îngrijorărilor legate de lipsa de cunoaștere a ucrainenilor a aeronavelor occidentale și de teama de a provoca Rusia.
Ucraina a primit până acum doar MiG-29
Polonia și Slovacia, membre NATO, au fost de acord să trimită avioane în Ucraina, dar furnizează avioane MiG-29 mai vechi, cu care piloții și mecanicii ucraineni sunt obișnuiți, dar care nu au prea multe capacități în afară de cele ale MiG-29 pe care Ucraina le are deja.
Totuși, pe măsură ce conflictul se prelungește în al doilea an, presiunea de a trimite avioane de luptă s-ar putea dovedi irezistibilă. De luni de zile, au existat diverse rapoarte potrivit cărora mai multe națiuni occidentale – SUA, Marea Britanie, Franța, Danemarca, Olanda și Suedia – iau în considerare posibilitatea de a-și trimite avioanele.
Chiar și un număr mic de avioane de vânătoare occidentale ar fi suficient pentru a determina forțele aeriene rusești „să se retragă, cel puțin pentru o vreme”, a declarat Bronk, iar liderii ucraineni ar fi probabil fericiți să primească orice avion occidental care se află într-o stare rezonabil de bună, însă una dintre principalele întrebări legate de un astfel de transfer este ce avion ar fi cel mai potrivit pentru Ucraina.
Avioanele F/A-18 de fabricație americană sau Mirage 2000C și Rafale Ms de fabricație franceză ar fi „rezonabil de potrivite” pentru „pistele relativ austere” ale Ucrainei, a declarat Bronk pentru Insider. Dar aceste avioane ar putea să nu aibă prea multă utilitate din cauza limitelor privind muniția aer-aer pe care o vor furniza țările occidentale.