Criza lovește sectorul auto
Vânzările de mașini noi în Europa au înregistrat un nou minim istoric în 2021, potrivit cifrelor publicate marți de producători. Pe fondul crizei de sănătate și penuriei de semiconductori, producătorii au înregistrat vânzări chiar mai mici decât 2013 și 1993, cei mai proști ani pentru industria auto.
Decembrie a fost a șasea lună consecutivă de scădere. Mai exact, vânzările au scăzut chiar și cu 2,4% față de anul 2020 în Europa.
„Este consecința penuriei de semiconductori care a încetinit producția de automobile pe tot parcursul anului, și mai ales în a doua jumătate a anului”, a explicat într-un comunicat de presă Asociația Producătorilor Europeni (ACEA).
Clasamentul dezastrului, pe țări
Anul 2021 a fost marcat de căderea pieței din Germania, cea mai mare piață din Europa. Aici s-a înregistrat o scădere de 10,1% pe parcursul ultimului an. Astfel, s-au vândut numai 2,6 milioane de vehicule.
După anul 2020, marcat de închideri de fabrici și restricții de sănătate, sectorul auto german a cunoscut o redresare susținută la începutul lui 2021. Dar piața s-a confruntat în curând cu blocaje pe piețele globale: lipsa de cipuri electronice, esențiale pentru asamblarea mașinilor, și problemele logistice au distrus speranțele într-o revenire .
Belgia, Olanda și Danemarca au înregistrat, de asemenea, scăderi accentuate. Franța a rămas stabilă (+0,5%), dar la cel mai scăzut nivel, cu 1,66 milioane de unități vândute în 2021, adică un nivel apropiat de 1975.
Spania, care a fost una dintre cele mai afectate țări în 2020, rămâne la cel mai scăzut nivel (+1%). Italia, de asemenea puternic lovită în 2020, a înregistrat o ușoară revenire în 2021 (+5,5%).
Ce rezultate au obținut marii producători?
Hyundai-Kia se descurcă bine cu mașinile sale electrice și hibride
Principalii producători ai pieței resimt, însă, lovitura: Volkswagen, nr. 1 pe piață, a scăzut cu 4,8%, și a ajuns la 2,4 milioane de mașini vândute. Marca principală a grupului a scăzut cu 6,7%, Skoda cu 9,8% , iar Audi cu 3,3%, în timp ce Porsche și Seat par să-și fi revenit.
Stellantis a scăzut cu 2,1% pe parcursul unui an, la 2,1 milioane de unități vândute. Grupul a limitat declinul principalelor sale mărci Peugeot, Fiat și Citroën și a înregistrat vânzări bune la Jeep.
Grupul Renault a scăzut cu 10,2%, în ciuda rezultatelor bune ale mărcii sale economice Dacia.
Hyundai-Kia se descurcă bine, însă, foarte bine (+18,4%) datorită gamei sale de mașini electrice și hibride, în special SUV-uri. Toyota a crescut și ea cu 9,1%.
În ceea ce privește primele germane, BMW a rămas stabil (+1,5%), în timp ce Daimler a scăzut (-12,4%), puternic lovită de deficitul de cipuri, scrie Le Figaro.