Cine e Sergei Glaziev?
Sergei Glaziev este unul dintre cei mai influenți economiști din lume. Membru al Academiei Ruse de Științe și fost consilier al Kremlinului din 2012 până în 2019, Glaziev este de trei ani a condus portofoliul uber strategic al Moscovei în calitate ministru responsabil pentru integrare și macroeconomia Uniunii Economice Eurasia (EAEU). În această calitate, Glaziev și experții din jurul lor au întocmit un plan îndrăzneț: immplementarea unui nou sistem monetar/financiar printr-o asociere între EAEU și China, ocolind dolarul american. Planul a devenit extrem de interesant după ce Occidentul a impus sancțiuni dure Rusiei pentru invazia Ucrainei. „Într-o criză de isterie rusofobă, spune Glaziev, elita conducătoare a Statelor Unite și-a jucat ultimul „as” în războiul hibrid împotriva Rusiei. „Înghețând” rezervele valutare rusești în conturile de custodie ale băncilor centrale occidentale, autoritățile de reglementare financiare din SUA, UE și Marea Britanie au subminat statutul dolarului, euro și lirei sterline ca monede de rezervă globale. Acest pas a accelerat brusc dezmembrarea în curs a ordinii economice mondiale bazate pe dolari.
În urmă cu peste un deceniu, eu și colegii mei de la Forumul Economic din Astana am propus tranziția la un nou sistem economic global bazat pe o nouă monedă de tranzacționare sintetică bazată pe un indice al monedelor țărilor participante. Ulterior, ne-am propus să extindem coșul valutar de bază prin adăugarea a aproximativ douăzeci de mărfuri tranzacționate la bursă. O unitate monetară bazată pe un astfel de coș extins a fost modelată matematic și a demonstrat un grad ridicat de rezistență și stabilitate.
Cam în același timp, ne-am propus să creăm o coaliție internațională largă de rezistență în războiul hibrid pentru dominație globală pe care elita financiară și politică a SUA l-a dezlănțuit asupra țărilor care au rămas în afara controlului său. Cartea mea The Last World War: the USA to Move and Lose (Ultimul Război Mondial. SUA muită și pierde), publicată în 2016, a explicat natura acestui război viitor și inevitabilitatea acestuia – o concluzie bazată pe legi obiective ale dezvoltării economice pe termen lung. Pe baza acelorași legi obiective, cartea argumenta inevitabilitatea înfrângerii vechii puteri dominante.
În prezent, SUA luptă pentru a-și menține dominația, dar la fel ca și în trecut Marea Britanie, care a provocat două războaie mondiale, dar nu a putut să-și păstreze imperiul și poziția centrală în lume din cauza învechirii sistemului său economic colonial, este destinată eșecului. Sistemul economic colonial britanic bazat pe munca sclavilor a fost depășit de sistemele economice mai eficiente din punct de vedere structural ale SUA și URSS. Atât SUA, cât și URSS au fost mai eficiente în gestionarea capitalului uman în sisteme integrate vertical, care au împărțit lumea în zonele lor de influență. O tranziție către o nouă ordine economică mondială a început după dezintegrarea URSS. Această tranziție ajunge acum la final odată cu dezintegrarea iminentă a sistemului economic global bazat pe dolari, care a oferit fundamentul dominației globale a Statelor Unite.
Noul sistem economic convergent care a apărut în RPC (Republica Populară Chineză) și India este următoarea etapă inevitabilă de dezvoltare, combinând beneficiile atât ale planificării strategice centralizate, ale economiei de piață, cât și ale controlului de stat asupra infrastructurii monetare, fizice și de antreprenoriat. Noul sistem economic a unit diferitele pături ale societății lor în jurul obiectivului de a crește bunăstarea comună într-un mod substanțial mai puternic decât alternativele anglo-saxone și europene. Acesta este motivul principal pentru care Washingtonul nu va putea câștiga războiul hibrid global pe care l-a început. Acesta este și motivul principal pentru care actualul sistem financiar global centrat pe dolar va fi înlocuit de unul nou, bazat pe un consens al țărilor care aderă la noua ordine economică mondială.
În prima fază a tranziției, aceste țări revin la utilizarea monedelor naționale și a mecanismelor de compensare, susținute de swap-uri valutare bilaterale. În acest moment, formarea prețurilor este încă determinată în mare parte de prețurile de la diferite burse, exprimate în dolari. Această fază aproape s-a încheiat: după ce rezervele Rusiei în dolari, euro, lire sterline și yeni au fost „înghețate”. (În urma acestei decizii n.r.) este puțin probabil ca vreo țară suverană să continue să acumuleze rezerve în aceste monede. Va avea loc înlocuirea lor imediată cu monedele naționale și aur.
A doua etapă a tranziției va implica noi mecanisme de stabilire a prețurilor care nu fac referire la dolar. Formarea prețurilor în monede naționale implică cheltuieli generale substanțiale. Cu toate acestea, aceste prețuri vor fi mai atractive decât prețurile în valute „neancorate” , cum ar fi dolari, lire sterline, euro și yeni. Singurul candidat al monedei globale rămase – yuanul – nu le va lua locul din cauza inconvertibilității sale și a accesului extern restricționat la piețele de capital chineze. Utilizarea aurului ca referință de preț este constrânsă de inconvenientul utilizării lui pentru plăți.
Se va crea o monedă digitală de plată!
A treia și ultima etapă a tranziției la noua ordine economică va implica crearea unei noi monede digitale de plată, fondată printr-un acord internațional bazat pe principii de transparență, corectitudine, bunăvoință și eficiență. Mă aștept ca modelul unei astfel de unități monetare pe care l-am dezvoltat să-și joace rolul în această etapă. O monedă ca aceasta poate fi emisă de un grup de rezerve valutare ale țărilor BRICS, la care toate țările interesate se vor putea alătura. Ponderea fiecărei monede în coș ar putea fi proporțională cu PIB-ul fiecărei țări (pe baza parității puterii de cumpărare, de exemplu), ponderea acesteia în comerțul internațional, precum și cu dimensiunea populației și a teritoriului țărilor participante.
În plus, coșul ar putea conține un indice al prețurilor principalelor mărfuri tranzacționate la bursă: aur și alte metale prețioase, metale industriale cheie, hidrocarburi, cereale, zahăr, precum și apă și alte resurse naturale. Pentru a oferi sprijin și pentru a face moneda mai rezistentă, rezervele internaționale relevante de resurse pot fi create în timp util. Această nouă monedă va fi utilizată exclusiv pentru plăți transfrontaliere și va fi emisă către țările participante pe baza unei formule predefinite. În schimb, țările participante și-ar folosi monedele naționale pentru credite, pentru a finanța investițiile naționale și industria, precum și pentru rezervele de avere suverană. Fluxurile transfrontaliere ale contului de capital ar rămâne reglementate de reglementările privind moneda națională”.
Ce se va întâmpla cu datoriile?
„Tranziția la noua ordine economică mondială va fi probabil însoțită de refuzul sistematic de a onora obligațiile în dolari, euro, lire sterline și yeni. În această privință, nu va fi diferit de exemplul dat de țările emitente ale acestor monede, care au considerat de cuviință să fure rezervele valutare ale Irakului, Iranului, Venezuelei, Afganistanului și Rusiei în valoare de trilioane de dolari. Întrucât SUA, Marea Britanie, UE și Japonia au refuzat să-și onoreze obligațiile și au confiscat bogăția altor națiuni care era deținută în monedele lor, de ce ar trebui alte țări să fie obligate să le ramburseze și să-și deconteze împrumuturile?
În orice caz, participarea la noul sistem economic nu va fi constrânsă de obligațiile din cel vechi. Țările din Sudul Global pot participa pe deplin la noul sistem, indiferent de datoriile lor acumulate în dolari, euro, lire sterline și yeni. Chiar dacă ar fi neîndeplinit obligațiile lor în acele valute, acest lucru nu influențează ratingul lor de credit în noul sistem financiar. Naționalizarea industriei extractive, de asemenea, nu ar provoca o perturbare. Mai mult, dacă aceste țări își rezervă o parte din resursele lor naturale pentru susținerea noului sistem economic, ponderea lor în coșul valutar al noii unități monetare ar crește în mod corespunzător, oferind acelei națiuni rezerve valutare și capacitate de credit mai mari. În plus, liniile de swap bilaterale cu țările partenere comerciale le-ar oferi acestora o finanțare adecvată pentru co-investiții și finanțare comercială”.
Există încă o opoziție puternică la Moscova față de aceste planuri
„În mod dezamăgitor, autoritățile monetare ale Rusiei sunt încă o parte a paradigmei de la Washington și respectă regulile sistemului bazat pe dolar, chiar și după ce rezervele valutare rusești au fost capturate de Occident. (…) Din păcate, conducerea actuală a CBR (Băncii Centrale a Rusiei) rămâne prinsă în paradigma dictată de la Washington și nu poate deveni un partener fondator în crearea unui nou cadru economic și financiar global. În același timp, CBR trebuia deja să facă față realității și să creeze un sistem național de mesagerie interbancară care nu depinde de SWIFT și pe care l-a deschis și pentru băncile străine. Liniile de schimb valutar încrucișat au fost deja stabilite cu țările participante cheie. Majoritatea tranzacțiilor dintre statele membre ale UEE sunt deja denominate în monede naționale, iar ponderea monedelor lor în comerțul intern crește într-un ritm rapid.
O tranziție similară are loc în comerțul cu China, Iran și Turcia. India a indicat că este pregătită să treacă și la plăți în monede naționale. Se depune mult efort în dezvoltarea mecanismelor de compensare pentru plățile în moneda națională. În paralel, există un efort în curs de dezvoltare a unui sistem digital de plată nebancar, care ar fi legat de aur și alte mărfuri tranzacționate la bursă – „stablecoins”.
Sancțiunile recente din SUA și Europa impuse canalelor bancare au determinat o creștere rapidă a acestor eforturi. Grupul de țări care lucrează la noul sistem financiar trebuie doar să anunțe finalizarea cadrului și pregătirea noii monede comerciale, iar procesul de formare a noii ordini financiare mondiale se va accelera și mai mult de acolo. Cel mai bun mod de a-l realiza ar fi să îl anunți la întâlnirile regulate ale SCO sau BRICS. Lucrăm la asta”.
Critici dure la adresa Băncii Centrale a Rusiei
„Politica monetară a CBR, implementată în conformitate cu recomandările FMI, a fost devastatoare pentru economia rusă. Dezastrele combinate ale „înghețării” a circa 400 de miliarde de dolari din rezerve valutare și a peste un trilion de dolari trimiși din economie de oligarhi în destinații offshore din vest, au venit pe fundalul politicilor la fel de dezastruoase ale CBR, care includeau rate reale excesiv de mari combinate cu o flotare gestionată a cursului de schimb. Estimăm că acest lucru a cauzat o subinvestiție de circa 20 de trilioane de ruble și subproducție de circa 50 de trilioane de ruble în mărfuri.
Urmând recomandările Washingtonului, CBR a încetat să mai cumpere aur în ultimii doi ani, forțând efectiv minerii de aur autohtoni să exporte volume complete de producție, care au ajuns până la 500 de tone de aur. În aceste zile, greșeala și răul pe care l-a provocat sunt foarte evidente. În prezent, CBR a reluat achizițiile de aur și, sperăm, va continua cu politici solide în interesul economiei naționale în loc să „țintuiască inflația” în beneficiul speculatorilor internaționali, așa cum a fost cazul în ultimul deceniu”, notează The Cradle.