Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Un nou studiu privind epava de la Uluburun dezvăluie o rețea comercială antică
Articole online

Un nou studiu privind epava de la Uluburun dezvăluie o rețea comercială antică

comert

Un nou studiu privind epava de la Uluburun dezvăluie o rețea comercială antică

Distribuția epavei și a încărcăturii împrăștiate indică faptul că nava avea o lungime cuprinsă între 15 și 16 metri. A fost construită prin metoda „shell-first”, cu îmbinări de tip „mortise-and-tenon”, similare cu cele ale navelor greco-romane din secolele următoare.

Studiul realizat de cercetătorii de la Universitatea Washington din St. Louis au comparat staniul de la locul naufragiului cu mostre de staniu găsite în mici comunități de păstori de pe înălțimi care trăiesc în Uzbekistanul de astăzi.

Echipa a aplicat o analiză geochimică, care a dezvăluit că o treime din staniul de pe epavă provine dintr-o mină preistorică din Uzbekistan, aflată la peste 3.000 de kilometri de Haifa.

Michael Frachetti, profesor de arheologie în cadrul secției de Arte și Științe de la Universitatea Washington din St:

„Se pare că acești mineri locali au avut acces la vaste rețele internaționale și – prin intermediul comerțului terestru și al altor forme de conectivitate – au reușit să transmită această marfă extrem de importantă până la Marea Mediterană.”

„Este destul de uimitor să aflăm că un sistem de comerț divers din punct de vedere cultural, multiregional și multivectorial a stat la baza schimbului de staniu eurasiatic în timpul Epocii Bronzului Târziu. Pentru a pune lucrurile în perspectivă, acest lucru ar fi echivalentul comercial al faptului că toate Statele Unite își procură necesarul de energie de la mici platforme petroliere din curtea din spatele casei din centrul Kansas-ului”, a adăugat Frachetti.

Descoperirile actuale ale cercetării rezolvă dezbateri vechi de zeci de ani cu privire la originile metalului de pe epava Uluburun și la schimbul de staniu eurasiatic în timpul epocii bronzului târziu. Dar mai sunt multe indicii de explorat.

După ce erau extrase, metalele erau prelucrate pentru transport și, în cele din urmă, topite în forme standardizate – cunoscute sub numele de lingouri – pentru a fi transportate. Formele distincte ale lingourilor au servit drept cărți de vizită pentru comercianți pentru a ști de unde provin.

Multe dintre lingourile de la bordul navei Uluburun aveau forma „oxhide”, despre care se credea anterior că ar fi provenit din Cipru. Cu toate acestea, descoperirile actuale sugerează că forma „oxhide” ar fi putut proveni mai departe în est. Frachetti a declarat că el și alți cercetători intenționează să continue să studieze formele unice ale lingourilor și modul în care acestea erau folosite în comerț.

Registration

Aici iti poti reseta parola