Evenimentul Istoric > Articole online > România comunistă > Un mister. Traian Vuia revine în România comunistă și moare după o lună
Articole online

Un mister. Traian Vuia revine în România comunistă și moare după o lună

După o absenţă de 32 de ani din ţară, Traian Vuia a revenit în România în anul 1934 pentru o vizită, după care s-a întors la Paris.

Traian Vuia s-a adresat profesorului Victor Tatin, cunoscut atât prin lucrările sale teoretice şi practice, cât şi prin rezultatele experienţelor cu modelele zburătoare, acesta arătând interes pentru proiectul său.

„Dar, în capitala Franţei, Vuia nu a avut numai preocupări aviatice. Împletirea acestora cu interesul pentru economie politică, istorie, sociologie şi filosofie i-a caracterizat orientarea spirituală din tinereţe până la bătrâneţe”, menţionează ing. George Lipovan în cartea sa „Traian Vuia. Mărturii”.

Încă de la sosirea la Paris, Traian Vuia s-a înscris la College de France, unde a urmat cursuri de economie politică, de istorie şi de filosofie modernă.

„Proiect de aeroplan-automobil”

La 16 februarie 1903, Traian Vuia a înaintat Academiei de Ştiinţe a Franţei un memoriu în care prezenta invenţia sa – „Proiect de aeroplan-automobil” – şi în care demonstra ştiinţific, prin calcule, posibilitatea realizării zborului mecanic cu ajutorul unei maşini mai grele decât aerul, precum şi originala sa metodă de lansare în aer.

La 15 mai 1903, el solicită Oficiului naţional al proprietăţii industriale din Franţa brevetarea aeroplanului-automobil, iar la 17 august 1903 i se eliberează brevetul de invenţie nr. 332106, publicat oficial la 16 octombrie 1903.

Imediat începe să construiască aeroplanul-automobil, iar în toamna anului următor începe să construiască şi motorul corespunzător, care constituia tot o invenţie proprie.

„Vuia nr. 1”

În 1904, Traian Vuia şi-a brevetat invenţia şi în Marea Britanie, sub titlul „aeroplan-motor”, cu nr. 11181. În 1905, Traian Vuia reuşeşte să construiască aparatul – un monoplan – pe care l-a denumit „Vuia nr. 1”. Motorul cu patru cilindri, cu anhidridă carbonică, provenind de la motorul cu abur Serpollet, adus de Traian Vuia la o putere de 20 CP, a constituit cel de-al treilea motor de aviaţie din lume.

În decembrie 1905, Traian Vuia a început experienţele de zbor cu acest aparat. La 18 martie 1906, pe terenul de la Montesson, lângă Paris, aeroplanul „Vuia nr. 1”, pilotat de inventatorul şi constructorul său, a executat primul zbor din lume în care aparatul s-a desprins de pământ şi a zburat prin propriile-i mijloace de bord, fără nicio altă instalaţie ajutătoare legată de sol.

„Vuia nr. 1” a parcurs în zbor, la înălţimea de circa 60 cm, o distanţă de aproximativ 12 metri, dovedind că un aparat mai greu decât aerul se poate ridica şi poate zbura cu propriile mijloace de la bord.

Pagini: 1 2 3

Registration

Aici iti poti reseta parola