Evenimentul Istoric > Articole online > România comunistă > „Un destin dramatic”. Apariția și declinul gloriosului ARO românesc
Articole online

„Un destin dramatic”. Apariția și declinul gloriosului ARO românesc

ARO

„Un destin dramatic”. Apariția și declinul gloriosului ARO românesc

Aspirând să surclaseze performanțele modelului rusesc GAZ 69, prototipul numit IMS-57 a reprezentat nașterea oficială a ceea ce avea să devină ARO, mașina de teren 100% românească.

A fost nevoie de aproape zece ani pentru ca automobilul să poată ajunge în afara granițelor țării, timp în care modelele existente au beneficiat de actualizări și îmbunătățiri. Astfel, începând din ziua în care ARO a ajuns să străbată, în sfârșit, drumurile din China sau Columbia, a apărut o nouă eră a afirmării automobilelor românești, una care nu avea să cunoască eșecul până la începutul anilor 2000.

ARO avea să primească titlul de al patrulea cel mai bun vehicul off-road din lume în anii ’70. În timpul perioadei comuniste, 90% din producția totală de mașini ARO a fost exportată în peste 100 de țări din întreaga lume. Vehiculul a fost considerat un automobil de elită în interiorul granițelor țării, chiar și după 1981, când reglementările privind proprietatea au fost ușor relaxate.

Înșelăciune, furt și escrocherii

Am putea fi tentați să credem că evenimentele din 1989 au deschis, în sfârșit, calea pentru mult așteptata ascensiune a fabricii. În loc de investiții, noul deceniu și liberalizarea pieței nu au adus decât înșelăciune, furt și escrocherii. Creditele promise pentru contracte de mii de dolari s-au dovedit a fi false, iar intermediari lacomi se interpuneau între potențialii clienți și industrie.

Fabrica s-a confruntat cu datorii tot mai mari, iar sprijinul guvernamental a fost întrerupt. Uzina ARO devenea tot mai slăbită și nu se întrevedea nicio speranță. Lovitura a venit în 2003, când ceea ce se credea a fi o binecuvântare s-a transformat într-un blestem bine mascat. Aproape 70% din companie a fost vândută americanului de origine cubaneză John Perez.

Mai mult, echipamentele ARO au fost vândute, iar anumite elemente ale fabricii au fost furate. Acest John Perez nu numai că a reușit să jefuiască industria auto națională, dar a jucat cărțile în așa fel încât România a ajuns să îi plătească pierderi de milioane de dolari.

ARO, automobilul românesc, mândria și bucuria românilor de pretutindeni, a avut parte de o dispariție dramatică. Din culmile înalte ale succesului, a ajuns să fie lovită pe la spate chiar de către cei care ar fi trebuit să investească în progresul automobilului.

 

Registration

Aici iti poti reseta parola