UE se revoltă în fața protecționismului comercial al SUA
Reprezentanta pentru comerț Katherine Tai a călătorit mai mult de 5.000 de kilometri pentru a preveni un război comercial transatlantic din cauza vehiculelor electrice, dar omologii săi din UE au semnalat luni că vor fi greu de convins, potrivit informațiilor Politico.
Într-un moment în care SUA și Europa doresc să prezinte un front unit împotriva Rusiei, această măsură protecționistă a declanșat indignarea în multe țări din UE, inclusiv în Franța și Germania, două dintre principalele țări europene producătoare de automobile. În afară de UE, China, Japonia și Coreea de Sud și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea.
După ce a discutat cu Tai la o reuniune a miniștrilor UE la Praga, șeful pentru comerț al blocului comunitar, Valdis Dombrovskis, a prezis că va fi dificil de rezolvat această dispută.
„Nu va fi ușor să o rezolvăm – dar trebuie să o rezolvăm”, a spus el.
În rândul celor 27 de țări ale UE, anxietatea față de măsura americană este în creștere. Noul ministru suedez al comerțului, Johan Forssell, a cărui țară preia președinția Consiliului UE în ianuarie, a declarat duminică pentru POLITICO că anumite aspecte ale legislației americane sunt „îngrijorătoare” și „nu sunt în conformitate cu normele [Organizației Mondiale a Comerțului]”.
Un alt oficial de rang înalt a subliniat:
„Nu este vorba doar de unul sau două state membre, care sunt îngrijorate … Este vorba și de cele mici; acestea nu vor avea acces deloc” la piața americană.
Președintele francez Emmanuel Macron și cancelarul german Olaf Scholz au căzut de acord, săptămâna trecută, la prânz, că UE ar trebui să riposteze dacă Washingtonul va merge mai departe cu controversatul proiect de lege. Macron a lansat ideea unui „Buy European Act” pentru a riposta.
Noile credite fiscale pentru vehiculele electrice fac parte dintr-un uriaș pachet de măsuri fiscale, climatice și de sănătate din SUA, cunoscut sub numele de Legea privind reducerea inflației, care a fost adoptat de Congresul american în luna august.
Ideea este ca un consumator american să poată solicita rambursarea a 7.500 de dolari din valoarea unei mașini electrice din factura fiscală
Pentru a beneficia de acest credit, însă, mașina trebuie să fie asamblată în America de Nord și să conțină o baterie cu un anumit procent de metale extrase sau reciclate în SUA, Canada sau Mexic.
Ministrul ceh al comerțului, Jozef Síkela, a cărui țară deține în prezent președinția Consiliului UE, a declarat că producătorii europeni de automobile doresc să se califice pentru acest sistem, la fel ca și cei nord-americani.
În forma sa actuală, proiectul de lege este „inacceptabil” și „este extrem de protecționist împotriva exporturilor din Europa”, a declarat Síkela la intrarea în ședința de luni. „Ne așteptăm pur și simplu să obținem același statut ca și Canada și Mexic.”
„Dar trebuie să fim realiști”, a declarat Síkela reporterilor mai târziu. „Acesta este punctul nostru de plecare în negocieri și vom vedea ce vom reuși să negociem la final.”
În încercarea de a calma tensiunile, Comisia Europeană și SUA au înființat săptămâna trecută un grup de lucru comun. Grupul de lucru ar trebui să se întâlnească la sfârșitul acestei săptămâni, deși data exactă nu a fost încă stabilită, potrivit înaltului oficial.
Întrebat dacă Bruxelles-ul va lua măsuri de retorsiune în cazul în care nu se va ajunge la un acord cu Washingtonul, Dombrovskis a avut o abordare prudentă: „Înființarea acestui grup operativ este deja … un răspuns al nostru, care ridică aceste preocupări … În acest stadiu, ne concentrăm pe o soluție negociată înainte de a lua în considerare ce alte opțiuni ar putea exista”.
Alegerile de la mijlocul mandatului din SUA, unde democrații președintelui Joe Biden par să piardă teren, agravează dificultățile.