Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Scufundarea navei amiral a Flotei rusești din Marea Neagră evidențiază lecțiile învățate într-un alt război, în urmă cu 40 de ani
Articole online

Scufundarea navei amiral a Flotei rusești din Marea Neagră evidențiază lecțiile învățate într-un alt război, în urmă cu 40 de ani

navă

La sfârșitul lunii aprilie, Ucraina a surprins Rusia și întreaga lume prin scufundarea crucișătorului Moskva, cu ajutorul a două rachete anti-navă bine țintite.  

Scufundarea navei amiral a Flotei rusești din Marea Neagră evidențiază lecțiile învățate într-un alt război, în urmă cu 40 de ani

Marina rusă a dominat în mare parte apele din jurul Ucrainei în timpul războiului, astfel încât scufundarea de către Ucraina a Moskva – nava amiral a Flotei ruse a Mării Negre – a fost neașteptată și a evidențiat puterea rachetelor anti-navă chiar și împotriva unor nave bine apărate.

Modul în care Moskva a fost scufundată este, de asemenea, o reamintire a lecțiilor învățate într-un alt război major, în urmă cu 40 de ani, potrivit analizei Insider

Moskva

Un crucișător cu rachete ghidate din clasa Slava, Moskva a fost proiectat să doboare portavioane americane și a fost echipat cu armele necesare pentru a face acest lucru.

Putea transporta 16 rachete antinavă P-500, 104 rachete antiaeriene S-300F, 40 de rachete de apărare aeriană 9K33, două tunuri de 130 mm, mortiere antisubmarin, torpile și șase sisteme de armament apropiat. Din cauza armamentului și a dimensiunilor sale – peste 180 de metri lungime și cu un deplasament de peste 11.000 de tone – Moskva ar fi dificil de scufundat.

În noaptea de 13 aprilie, armata ucraineană a lansat două rachete anti-navă Neptun care au zburat la aproximativ 15 metri deasupra apei în drumul lor spre Moskva. Pe măsură ce se apropiau de nava de război, acestea au coborât la o înălțime de puțin deasupra suprafeței apei pentru a evita apărarea antirachetă a navei.

Ucrainenii au fost nevoiți să își țintească foarte bine rachetele Neptune, dar după impact, exploziile în cascadă alimentate de munițiile de pe Moskva, precum și ceea ce probabil a fost pregătirea și conducerea slabă a echipajului, au contribuit la distrugerea navei rusești.
Se pare că armata ucraineană a folosit o dronă Bayraktar TB2 pentru a urmări mișcările navei Moskva și pentru a distrage atenția echipajului și a senzorilor săi de la rachetele care se apropiau. Scufundarea navei Moskva reflectă, în multe privințe, o nouă eră în războiul naval, deoarece utilizarea unei drone pentru a urmări și a distrage atenția unei mari nave inamice de suprafață, făcându-o mai vulnerabilă la atac, este o premieră.

De când a fost scufundat Moskva, marina rusă și-a pierdut în mare parte libertatea de mișcare de-a lungul coastei ucrainene. Kievul spune că rachetele sale anti-navă au făcut ravagii pe navele de război rusești, scufundând 14 nave mici și mari până în iunie.

Navele de luptă de suprafață nu sunt în niciun caz învechite. Portavioanele, distrugătoarele, crucișătoarele și fregatele sunt încă extrem de utile și pot îndeplini numeroase roluri, de la proiecția forței și descurajare până la atacul cu rază lungă de acțiune și apărarea zonei.

40 de ani de la o situație similară

Două incidente din timpul Războiului din Falklands din 1982 au evidențiat pericolul permanent cu care se confruntă navele de suprafață din cauza amenințărilor aeriene și submarine.

La 2 mai 1982, după zile de vânătoare, submarinul britanic cu propulsie nucleară HMS Conqueror a lansat trei torpile Mark 8 asupra crucișătorului ușor argentinian ARA General Belgrano. În câteva minute, nava de război argentiniană s-a scufundat, luând cu ea 323 din cei 1.100 de membri ai echipajului său.

Belgrano a fost doar a doua navă de război de suprafață care a fost scufundată de un submarin după cel de-al Doilea Război Mondial și a demonstrat pericolul pe care îl reprezintă submarinele pentru navele de luptă de suprafață.

Câteva zile mai târziu, Argentina a ripostat. Pe 4 mai, avioanele argentiniene au atacat HMS Sheffield, un distrugător de rachete ghidate Type 42, lansând două rachete de croazieră anti-navă AM39 Exocet.

Combustibilul rezidual de la rachetă a declanșat un incendiu în navă, aprinzând în cele din urmă rezervorul de combustibil al Sheffield și distrugând cea mai mare parte a părții din față a navei. Distrugătorul s-a scufundat pe 10 mai, în timp ce era remorcat de o altă navă britanică. Dintre cei 268 de membri ai echipajului, 20 au fost uciși și alte zeci au fost răniți.
HMS Sheffield a fost una dintre cele patru nave pe care britanicii aveau să le piardă în urma atacurilor aeriene argentiniene. Avioanele argentiniene au lovit trei nave ale Marinei Regale cu Exocets, scufundându-le pe fiecare și ucigând 46 de marinari britanici.

Rachetele ghidate au fost folosite pentru prima dată pentru a scufunda nave în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, iar Războiul din Falklands a arătat pericolul permanent pe care îl reprezintă, chiar și pentru navele de război avansate. După război, Marina americană a testat Exocets împotriva propriilor apărări, care au doborât toate rachetele lansate spre navele americane, cu excepția uneia, potrivit lui John Lehman, secretarul Marinei la acea vreme.

„Racheta de croazieră nu este ceva nou pentru forțele navale. Este clar că rușii fie nu au învățat niciodată lecțiile, mai probabil, fie le-au uitat pe toate, pentru că aproape toate lecțiile care au rezultat din cel de-al Doilea Război Mondial și din războaiele ulterioare au fost ignorate în cazul Moskva”, a declarat Lehman în cadrul unei audiențe la un think-tank în aprilie.

„Îngrijorarea este că marina americană, cea occidentală și NATO au uitat ce ar trebui să țină minte în ceea ce privește instruirea, echipamentul, materialul și proiectarea navelor. Toate aceste lucruri sunt importante în războiul naval”, a spus Lehman.

 

Registration

Aici iti poti reseta parola