19 august 1960: Pilotul spion american capturat a fost condamnat în Rusia
La 1 mai 1960, Powers a decolat din Pakistan la comenzile unui avion de recunoaștere la mare altitudine ultra-sofisticat Lockheed U-2. Pilot angajat al CIA, el urma să survoleze aproximativ 3.000 de kilometri de teritoriu sovietic până la aerodromul militar BodØ din Norvegia, colectând informații pe drum. Aproximativ la jumătatea călătoriei, a fost doborât de sovietici deasupra orașului Sverdlovsk, în Munții Ural. Obligat să se arunce cu parașuta la aproximativ 5000 de metri, a supraviețuit saltului cu parașuta, dar a fost arestat imediat de autoritățile sovietice.
La 5 mai, liderul sovietic Nikita Hrușciov a anunțat că avionul de spionaj american a fost doborât, iar două zile mai târziu a dezvăluit că Powers era viu și nevătămat și mărturisea că se afla într-o misiune de informații pentru CIA.
La 7 mai, Statele Unite au recunoscut că U-2 a zburat probabil deasupra teritoriului sovietic, dar au negat că ar fi autorizat misiunea.
La 16 mai, liderii Statelor Unite, URSS, Marii Britanii și Franței s-au întâlnit la Paris pentru o reuniune mult așteptată
Cele patru puteri urmau să discute tensiunile din cele două Germanii și să negocieze noi tratate de dezarmare. Cu toate acestea, la prima ședință, summitul s-a prăbușit după ce președintele Dwight D. Eisenhower a refuzat să îi ceară scuze lui Hrușciov pentru incidentul U-2. Hrușciov a anulat, de asemenea, o invitație adresată lui Eisenhower de a vizita URSS.
În august, Powers a pledat vinovat la Moscova pentru acuzațiile de spionaj și a fost condamnat la 10 ani de închisoare – trei în închisoare și șapte într-o colonie penitenciară. Cu toate acestea, la numai 18 luni mai târziu, sovieticii au fost de acord să-l elibereze în schimbul lui Rudolf Abel, un spion de rang înalt al KGB, care fusese prins și condamnat în Statele Unite cu cinci ani mai devreme. La 10 februarie 1962, Powers și Abel au fost aduși pe părți separate ale podului Glienicker, care făcea legătura între Berlinul de Est și Berlinul de Vest peste lacul Wannsee.
În timp ce spionii așteptau, negociatorii discutau în centrul podului, unde o linie albă despărțea Estul de Vest. În cele din urmă, Powers și Abel au fost conduși înainte și au trecut unul pe lângă celălalt spre libertate.
La întoarcerea în Statele Unite, Powers a fost exonerat de CIA și de Senat de orice vină personală pentru incidentul cu U-2. În 1970, a publicat o carte, Operation Overflight, despre incident, iar în 1977 a fost ucis în prăbușirea unui elicopter pe care îl pilota în calitate de reporter pentru un post de televiziune din Los Angeles.