Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Reclamații și plângeri în urmă cu 3.800 de ani. Cum îți puteai găsi dreptatea
Articole online

Reclamații și plângeri în urmă cu 3.800 de ani. Cum îți puteai găsi dreptatea

reclamații, Mesopotamia

Înainte de a exista liniile telefonice de asistență, clienții transmiteau reclamații pe tăblițe de piatră, unele dintre cele mai vechi plângeri înregistrate datând din Epoca Mesopotamiei.

Cum își înregistrau clienții reclamațiile și plângerile în urmă cu aproximativ 3800 de ani?

reclamațiiPrima reclamație înregistrată de un client provine din Mesopotamia și are o vechime de peste 3.800 de ani

Prima plângere cunoscută din lume a fost trimisă în urmă cu aproximativ 3.800 de ani din orașul Ur din sudul Mesopotamiei – acum Tell el-Muqayyar, în Irakul modern.

Tăblița face parte din colecția British Museum din Londra și conține o plângere de la un bărbat pe nume Nanni către un om de afaceri pe nume Ea-nasir, scrisă în limba akkadiană în alfabet cuneiform, una dintre cele mai vechi forme de scriere. Nanni s-a plâns lui Ea-Nasir că i s-a livrat o cantitate greșită de minereu de cupru, precum și despre direcționarea greșită și întârzierea unui transport separat.

Ea-nasir era membru al Alik Tilmun, o breaslă a negustorilor cu sediul în Dilmun. Arheologii au descoperit că era un comerciant de cupru. După cum s-a dovedit, Ea-nasir era un om de afaceri destul de nepriceput și a primit mai multe plângeri din partea clienților furioși.

Potrivit Forbes, un bărbat pe nume Arbituram i-a trimis o notă lui Ea-nasir în care reclama faptul că nu a primit cuprul pentru care a plătit. „De ce nu mi-ai dat cuprul? Trimite-mi un om să-mi aducă marfa plătită”, se arată într-o traducere sumară a tăbliței.

Reclamații vechi de mii de ani

Dar cea mai aspră plângere vine de la Nanni, care a gravat atât fața, cât și spatele tăbliței pe care i-a trimis-o lui Ea-nasir cu secole în urmă

Tăblița a fost tradusă de asiriologul A. Leo Oppenheim în cartea sa din 1967, „Scrisori din Mesopotamia”:

„Spune-i lui Ea-nasir:

Când ai venit, mi-ai spus următoarele: „Îi voi da lui Gimil-Sin (când va veni) lingouri de cupru de bună calitate. Ai plecat atunci, dar nu ai făcut ceea ce mi-ai promis. Ai pus lingouri care nu erau bune în fața mesagerului meu (Sit-Sin) și ai spus: „Dacă vrei să le iei, ia-le; dacă nu vrei să le iei, pleacă!”.

De ce tratezi pe cineva ca mine cu atâta dispreț? Am trimis mesageri ca să ridice punga cu banii mei (depozitați la voi), dar voi m-ați tratat cu dispreț, trimițându-i înapoi la mine cu mâna goală de mai multe ori, și asta prin teritoriu inamic. Este cineva dintre negustorii care fac comerț cu Telmun care să mă fi tratat în acest fel? Numai tu îl tratezi cu dispreț pe mesagerul meu!

Cum m-ați tratat pentru acest cupru? Mi-ați reținut sacul cu bani pe teritoriul inamic; acum depinde de voi să mi-l restituiți (banii) în întregime.

Luați la cunoștință că (de acum înainte) nu voi mai accepta aici niciun cupru de la voi care nu este de bună calitate. Voi selecta (de acum înainte) și voi lua lingourile individual în curtea mea și îmi voi exercita împotriva dumneavoastră dreptul de a le respinge, deoarece m-ați tratat cu dispreț.”

Așadar, chiar și în cele mai vechi civilizații cunoscute de om, oamenii se plângeau de serviciile necorespunzătoare la fel de des (și cu aceeași asprime) precum în prezent.

Registration

Aici iti poti reseta parola