Preț fabulos pentru o pictură rară descoperită în șopronul unui fermier în urmă cu 20 de ani
Ultimul loc în care te-ai aștepta să găsești o capodoperă veche de patru secole este în spatele unui șopron. Dar exact asta a găsit colecționarul de artă cu jumătate de normă Albert B. Roberts în 2002, când a examinat șopronul unui fermier din Kinderhook, New York.
Pictura înfățișează un bătrân nud care stă pe un scaun. Cu fața și mușchii slabi ai bărbatului aruncați în umbră, lucrarea de un metru și jumătate înălțime amintea de portretele flamande din secolul al XVII-lea. Acum, a fost autentificată oficial ca fiind o lucrare originală a celebrului artist flamand Anthony van Dyck.
Tabloul este programat să fie vedeta seriei Masters Week de la Sotheby’s, unde se estimează că va ajunge la o sumă de până la 3 milioane de dolari.
Născut în 1599, Van Dyck a trăit și a lucrat într-o perioadă în care arta era creată mai ales pentru a descrie teme religioase și istorice. El a ajuns să devină unul dintre cei mai influenți artiști ai vremii sale. Potrivit National Gallery din Londra, a fost al doilea cel mai important pictor flamand din secolul al XVII-lea, după Peter Paul Rubens.
Este cel mai bine cunoscut pentru portretele sale, în special pentru activitatea sa de pictură a unor personalități precum Carol I, în calitate de artist de curte. S-a bazat pe tehnicile dezvoltate de artiști precum Hans Holbein și a contribuit la revoluționarea portretului de curte cu propriile sale inovații.
În calitate de colecționar de artă, Albert B. Roberts știa la ce se uită atunci când a găsit în acea zi în magazie „Studiu pentru Sfântul Ieronim” de Van Dyck
Deși spatele lucrării era acoperit de excremente de pasăre, Roberts a crezut că este o pictură originală a Epocii de Aur olandeze și a cumpărat lucrarea pentru 600 de dolari, expunând-o ca parte a propriei sale colecții – una pe care a numit-o cândva „un orfelinat pentru arta pierdută care a suferit din cauza neglijenței”.
Descoperirea a fost autentificată ulterior, în 2019, de istoricul de artă Susan Barns, care a remarcat pentru Times of London că piesa este o lucrare „surprinzător de bine conservată” a lui Van Dyck.
„Schița în ulei”, a scris ea, „este o descoperire impresionantă și importantă care ne ajută să înțelegem mai multe despre metoda artistului în tinerețe”.
Când a fost întrebat de ce a așteptat atât de mult timp pentru a autentifica portretul, Roberts a răspuns că își dăduse deja seama că este o lucrare olandeză sau flamandă, cel mai probabil pictată de Van Dyke, având în vedere asemănarea cu Sfântul Ieronim cu un înger.
„Nu am făcut nimic în privința asta atunci. În esență, aveam răspunsul”, a declarat Roberts la momentul respectiv, potrivit The Daily Gazette. „Ceea ce este interesant pentru mine este urmărirea. Și odată ce sunt mulțumit de cine este, mă întorc la alte lucrări”.
A Sketch for Saint Jerome, pictat probabil între 1615 și 1618, când Van Dyck era asistent la un atelier de artă, a fost un studiu pentru Saint Jerome (1618-20) al lui Van Dyck, deținut în prezent de Muzeul Boijmans van Beuningen din Rotterdam, Olanda.
Un „studiu” este folosit de obicei de artiști ca imagine de referință atunci când lucrează la alte picturi. Potrivit Times, tabloul de aproape un metru și jumătate înălțime este unul dintre cele doar două studii în direct ale lui Van Dyck de această dimensiune care a supraviețuit.
După moartea lui Albert B. Roberts în august 2021, relatează Artnet, averea sa a oferit schița lui van Dyck casei Sotheby’s pentru evenimentul Masters Week. O parte din încasări vor merge către Fundația Albert B. Roberts, care oferă sprijin financiar artiștilor și organizațiilor de caritate.
Cum a ajuns tabloul într-un orășel din New York poate rămâne pentru totdeauna un mister, deși este posibil să existe o legătură olandeză.