O lovitură ca la carte
În ajunul Zilei Recunoștinței, în 1971, un bărbat de vreo 40 de ani, pe nume Dan Cooper, a cumpărat un bilet pentru un zbor scurt între Portland și Seattle.
Și-a comandat apoi un bourbon și sifon și a așteptat liniștit decolarea avionului.
După ce aeronava s-a ridicat de la sol, Cooper i-a înmânat stewardesei un bilet. Femeia a luat hârtia, dar mu părea deloc grăbită să o citească. Cooper s-a aplecat spre i-a și i-a spus: „Domnișoară, ar fi bine să vă uitați la biletul acela. Am o bombă!”.
După ce a văzut bomba, stewardesa s-a albit la față. Cu mâinile tremurînde și-a notat cererile piratului aerului – patru parașute și 200.000 de dolari (1,3 milioane de dolari la valoarea din zilele noastre) – apoi s-a dus să-l informeze pe căpitan, conform instrucțiunilor primite.
Nu era nimic de făcut, ăn joc era viața celor 36 de pasageri și a membrilor echipajului, Când avionul a aterizat la Seattle, FBI-ul a adus banii și parașutele. La rândul său, Cooper s-a ținut de cuvânt și i-a lăsat pe cei 36 de pasageri să plece.
Având echipajul în continuare ostatic, piratul a cerut ca avionul să decoleze din nou și să zboare la o altitudine joasă.
La un moment dat, undeva între Seattle și Reno, Nevada, Cooper a sărit pe ușa din spate a Boeing-ului 727 cu parașuta și nimeni n-a mai auzit vreodată ceva despre el.
Vânat de FBI
După ce s-au asigurat că piratul nu mai are niciun ostatic, FBI-ul a lansat o investigație de amploare. După câteva săptămâni de căutări zadarnice prin pădurile dese și accidentate din nord-vestul american, anchetatorii nu au găsit nimic.
După cinci ani și 800 de interviuri cu potențialii suspecți, nu se făcuse niciun progres. Nu exista nicio urmă a piratului sau a parașutei sale. parașutei sale. Nu s-a aflat nici măcar dacă a supraviețuit săriturii. Unii s-au întrebat dacă hainele și proviziile pe care le avea erau suficiente pentru a rezista în sălbăticie în condiții de iarnă.
„Este un tip care s-a prezentat într-un fel ca James Bond”, a spus cercetătorul Eric Ulis, un istoric care a investigat acest caz timp de aproape 14 ani.
Mary Jean Fryar, care a lucrat la anchetă pe când era agent special al FBI în anii 2000, spune că Dan Cooper a devenit „un fel de erou al folclorului” în Statele Unite după lovitura dată.
Ea spune că în jurul temerarului pilot al aerului a apărut un adevărat „cult”, alimentat de faptul că nu a fost niciodată găsit.
Teoriile, unele exagerate, au apărut de-a lungul anilor, iar zeci de oameni au pretins, uneori pe patul de moarte, că sunt D.B. Cooper.
Printre suspecții pe care anchetatorii FBI i-au trecut în revistă de-a lungul anilor se numără profiluri interesante. E vorba, de pildă de Barbara Dayton, un pilot amator și femeie transgender care ar fi mărturisit prietenilor ei că ea a dat lovitura. Un alt suspect a fost Lynn Doyle Cooper, a cărei nepoată s-a convins că el e Dan Coopera după ce a apărut însîngerat și rănit la cina de Ziua Recunoștinței din acel an. A fost pomenit, de asemenea. și Sheridan Paterson, un veteran al celui de-al Doilea Război Mondial. Nicio pistă nu a dat, însă, rezultatele sperate. În cele din urmă, FBI a închis cazul în 2016 „pentru a se concentra asupra altor priorități de investigație”. Ulis spune că forțele de ordine federale au făcut „o treabă foarte bună” în general, dar au făcut „câteva erori critice”. Istoricul susține că FBI a greșit ruta de zbor și, astfel, D.B. Cooper ar fi sărit cu parașuta la kilometri buni de marea zonă de căutare.