Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Orga Antegnati din Duomo Vecchio din Brescia, veche din secolul al XVI-lea, în plin proces de restaurare
Articole online

Orga Antegnati din Duomo Vecchio din Brescia, veche din secolul al XVI-lea, în plin proces de restaurare

Brescia, orga

Orga Antegnati din Duomo Vecchio din Brescia este unul dintre cele mai mari instrumente ale Renașterii italiene care au supraviețuit, atât prin cantitatea, cât și prin calitatea materialelor originale păstrate.

Construită în 1536 de Gian Giacomo Antegnati, orga păstrează încă 1 300 de tuburi de tablă originale

Acesta este cel mai vechi și cel mai mare grup de tuburi Antegnati care există în prezent, și o mare parte din carcasa sa originală din lemn, sculptată de sculptorul Battista Piantavigna în 1537.

Cunoscută și sub numele de Rotonda, Duomo Vecchio (Catedrala Veche) este o raritate în sine: o biserică circulară romanică din secolul al XI-lea care este una dintre singurele de acest fel care au supraviețuit în Italia. De asemenea, are norocul de a se afla chiar lângă ceea ce, în majoritatea circumstanțelor, ar fi trebuit să fie înlocuitorul său, Duomo Nuovo. Acestea sunt oficial co-catedrale, cea veche fiind cunoscută drept co-catedrala de iarnă a Santa Maria Assunta, iar cea nouă drept co-catedrala de vară.

Duomo Vecchio era singura catedrală Santa Maria Assunta atunci când a fost construită orga. (Construcția Duomo Nuovo a început peste demolarea San Pietro de Dom în 1604). Orgile fabricate de familia Antegnati erau renumite pentru calitatea lor excepțională, iar la 50 de ani după ce orga catedralei a fost finalizată, Constanzo Antegnati se lăuda că „orga cu care se cântă acum în Domo-ul nostru este considerată una dintre cele mai bune și mai faimoase care pot fi auzite astăzi în toată Italia”.

Brescia, orga

Girolamo da Romano, cunoscut drept Romanino, a fost angajat să picteze orga în 1539

El a pictat atât ușile interioare din stânga și din dreapta, vizibile atunci când ușile erau deschise și se cânta la orgă, cât și ușile exterioare care formau o singură compoziție dublă atunci când erau închise. Ușa interioară din stânga prezintă Nașterea Fecioarei Maria, în timp ce vizita Elisabetei se află pe ușa interioară din dreapta. Marea scenă de pe ușile duble închise este Căsătoria Fecioarei, potrivit The History Blog.

Romanino a integrat scena Căsătoriei, și prin urmare fațada monumentală a orgii în sine, în arhitectura bisericii, extinzând motivul vizual la frescele de pe pereții care flanchează orga. Într-un catalog din secolul al XVII-lea al bisericilor din Brescia, Bernardino Faino descrie pictura lui Romanino de pe uși și de pe pereții laterali:

Ușile acestei [orgi] sunt pictate în ulei, atât în interior, cât și în exterior, de mâna lui Girolamo Romanino, de asemenea din Brescia, cu un colorit moale și plin care îl imită pe Tizian. Pe interior este pictată Nașterea. În exterior este reprezentată Căsătoria Sfintei Fecioare, cu o mulțime de figuri, iar pe fațada unde este montată orga se află multe figuri realizate în frescă de sus-numitul care însoțesc povestea menționată.

Figurile de pe frescele din stânga și din dreapta sunt muzicieni

Ele flanchează reprezentarea Căsătoriei Fecioarei pictată pe exteriorul ușilor duble ale acestei orgi, astfel încât vezi scena doar când acestea sunt închise. (Muzicienii se potrivesc cu scena nunții, un fel de orchestră live pentru festivitățile centrale, iar Romanino a asortat coloanele rotative de pe părțile laterale ale orgii care deschideau și închideau ușile cu coloane pictate cu un realism și o perspectivă remarcabil de realiste. Muzicienii cântă doar la percuție și instrumente de suflat, inclusiv un cornetto renascentist.

Nu există instrumente cu coarde, aproape cu siguranță o omisiune deliberată pentru a conecta muzicienii pictați la sunetele produse de orgă. Cercetătorii au emis ipoteza că cei doi spectatori de pe peretele din stânga îi reprezintă pe Gian Giacomo Antegnati și Giovanni Piantavigna, creatorii orgii, iar spectatorul de pe peretele din dreapta este un autoportret al lui Romanino, legând arta orgii, atât pictura de pe ea, cât și muzica de pe ea, de creatorii săi.

 

Registration

Aici iti poti reseta parola