Marina chineză prezintă o nouă navă uriașă concepută pentru a transporta alte nave de război
Nava Yinmahu, care poartă numărul 834, a efectuat teste de transport de nave după ce a călătorit recent aproape 1.000 de mile nautice în mai multe locații nedezvăluite, a relatat joi CCTV, și prezentat pe larg ulterior într-un articol de pe South China Morning Post și preluat de Insider.
A fost o dezvăluire rară despre navele semi-submersibile de transport greu ale Marinei PLA, care ar putea juca un rol important în transportul de echipamente și nave sau în salvarea navelor avariate pe timp de război. De asemenea, ar putea servi ca un doc improvizat pentru reparații de urgență la fața locului.
Imaginile au arătat plecarea, scufundarea, încărcarea, ridicarea și transportul navei Yinmahu. Raportul presei de stat a precizat că nava a depășit un timp scurt de pregătire, vremea rea și distanțe mari pentru a finaliza încercarea de încărcare a mai multor articole și misiuni de transfer.
Raportul televiziunii de stat a precizat că antrenamentul a testat „capacitatea navei semi-submersibile de livrare precisă și de sprijin multidimensional într-o condiție apropiată de o luptă reală”.
„Nu numai că a îmbunătățit capacitatea de livrare pe distanțe lungi a navei, dar a extins, de asemenea, gama de livrare pe mare de la proximitate la ape necunoscute, de la condiții generale la condiții extreme”.
Cu toate acestea, CCTV nu a dezvăluit locația sau data exercițiului și nici nu a oferit specificațiile navei Yinmahu
Este prima dezvăluire publică despre Yinmahu, care este doar al doilea de acest tip. Se știe că prima navă de transport greu a marinei chineze, Donghaidao (cu numărul 868), a intrat în serviciu în 2015.
Nava semi-submersibilă de transport greu poate transporta nave de peste 100.000 de tone. Prin reglarea apei de balast, aceasta își scufundă puntea de marfă pentru ca o altă navă să plutească deasupra. Apoi drenează balastul, plutește și ridică încărcătura, permițându-i să transporte nava. La celălalt capăt al călătoriei, procesul se repetă pentru a descărca încărcătura.
În prezent, cele mai multe nave semi-submersibile de transport greu sunt exploatate comercial și utilizate în scopuri civile, cum ar fi transferul de barje, iahturi sau platforme de foraj petrolier.
În 2017, când două distrugătoare de rachete ghidate din clasa Arleigh Burke de 7.000 de tone – USS McCain și USS Fitzgerald – au fost grav avariate în coliziuni separate, Marina SUA a angajat două nave de ridicare grea gestionate de olandezi, respectiv Treasure și Transshelf, pentru a le transporta înapoi.
În ultimele două decenii, China a construit o importantă flotă de transportoare grele semi-submersibile. Aceasta are o serie de nave cu o capacitate de încărcare între 30.000 și 60.000 de tone.
În 2016, firma chineză COSCO Shipping a pus în funcțiune a doua cea mai grea navă de ridicare din lume, Xinguanghua, cu o capacitate de încărcare de 100.000 de tone, fiind depășită doar de Vanguard din Olanda, cu o capacitate de 110.000 de tone.
Puntea sa se poate scufunda până la o adâncime de 31 de metri, permițându-i să transporte portavionul chinez Liaoning, care are un deplasament de 60.000 de tone și un pescaj de 10 metri.