Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Legendarul avion de spionaj SR-71 a zburat pentru prima dată în urmă cu 58 de ani, iar avioanele și rachetele inamice nu l-au putut ajunge din urmă
Articole online

Legendarul avion de spionaj SR-71 a zburat pentru prima dată în urmă cu 58 de ani, iar avioanele și rachetele inamice nu l-au putut ajunge din urmă

SR-71

Viteza poate face multe lucruri pentru un avion. Poate permite unui avion să ajungă rapid la țintă și să își finalizeze cursa de bombardament. Viteza poate ajuta la depășirea avioanelor de vânătoare inamice și la doborârea acestora. Ea permite supraviețuirea pentru a păcăli sistemele de apărare aeriană.

Legendarul avion de spionaj SR-71 a zburat pentru prima dată în urmă cu 58 de ani, iar avioanele și rachetele inamice nu l-au putut ajunge din urmă

Avioanele de spionaj, cum ar fi SR-71 Blackbird, sunt un exemplu foarte bun. Blackbird avea o viteză MACH 3 care îi permitea să depășească rachetele sol-aer. Asta înseamnă 36,55 mile pe minut.

De fapt, atunci când SR-71 trecea pe lângă el, SAM-urile abia puteau să se fixeze pe țintă, iar dacă o făceau, Blackbird era deja în afara razei de acțiune. Acest lucru i-a permis să depășească și să evite peste 4.000 de rachete inamice care au fost trase asupra sa de-a lungul anilor.

Uneori, radarul inamicului funcționa, alteori nu.

Un alt lucru care a ajutat SR-71 a fost secțiunea transversală radar redusă. De asemenea, avionul a fost dotat cu un prim tip de vopsea de ferită de fier absorbantă de radar.

Acest lucru a ajutat, dar avionul nu era deloc complet invizibil, deoarece motoarele sale emiteau un fum de eșapament puternic. Un radar se putea fixa pe acesta. A fost un joc de-a șoarecele și pisica, deoarece SR-71 putea, de asemenea, să își desfășoare contramăsurile electronice pentru a bruia sistemele SAM.

Zborul la mare altitudine a ajutat și el; vorbim de 25.000 de metri până la urmă. Niciun SR-71 nu a fost doborât vreodată.

Suedezii au fost aproape

De fapt, singurul avion care s-a apropiat suficient de mult de un SR-71 nu a fost un avion de vânătoare sovietic, ci un SAAB J37 Viggen suedez, care a reușit să fixeze racheta și să aibă contact vizual cu avionul spion american în 1986.

Cu o altă ocazie, piloții Viggen au făcut chiar fotografii de mână ale Blackbird-ului atunci când un SR-71 a pierdut un motor în 1987, iar piloții suedezi l-au ghidat în siguranță.

SR-71 (2)

Nord-vietnamezii s-au apropiat

A existat o întâmplare chinuitoare când SR-71 aproape că a fost doborât în timpul războiului din Vietnam.

Dario Leone, de la Aviation Geek Club, a dezvăluit anecdota fascinantă. Ofițerul de sisteme de recunoaștere Jerry Crew a vorbit pentru Air and Space Magazine, în 2014, despre prima dată când SR-71 a fost lovit de o rachetă antiaeriană.

În 1968, Crew se pregătea pentru o misiune Blackbird din Okinawa care urma să colecteze informații deasupra Vietnamului de Nord pentru a spiona în jurul Hanoi și Haiphong. Zborul a devenit rapid periculos atunci când avionul a intrat în spațiul aerian nord-vietnamez.

Echipajul a povestit:

„Întorcându-ne în direcția de aterizare la prima noastră cursă de senzori, am observat că lumina „R” de pe panoul meu de contramăsuri electronice (ECM) era aprinsă. Un site SAM nord-vietnamez ne urmărea pe radarul său.

Ceea ce nu ne așteptam a fost iluminarea luminii „M”, urmată îndeaproape de lumina „L”! Acest lucru însemna că nord-vietnamezii chiar au tras unul sau mai multe SAM-uri asupra noastră. (Lumina „R” însemna că te căutau, lumina „M” însemna că te urmăreau, iar lumina „L” însemna că lansau asupra ta)”, a declarat Crew.

Numărătoarea inversă până la distrugere

Racheta care se apropia se afla deja în aer de aproximativ cinci secunde. Timpul de zbor al multor SAM-uri inamice era de aproximativ 58 de secunde. SR-71 avea mai puțin de un minut înainte de impact și, din moment ce era prea târziu pentru manevre defensive, viteza va trebui să câștige bătălia.

Bruiajul ECM nu avea să fie complet eficient. Racheta se îndrepta spre acea frecvență. Echipajul s-a străduit să oprească ECM-ul. S-au scurs secunde prețioase în timp ce îndeplinea această sarcină. Pilotul se tot întreba: „Cât timp mai am?”. Echipajul se uita la ceas și raporta la fiecare zece secunde.

În cele din urmă, SR-71 și-a făcut treaba și a depășit inamicul. Mai târziu, înregistrarea camerei de zbor a arătat că au fost de fapt două SAM-uri care se apropiau și care ar fi putut doborî Blackbird-ul, așa că a fost la limită.

SR-71 a fost doar un avion binecuvântat. Piloții și RSO-urile erau foarte pricepuți. Echipele de întreținere lucrau din greu pentru a asigura siguranța. Iar informațiile adunate de zborurile de recunoaștere au salvat nenumărate vieți și au fost un factor care a oferit Statelor Unite un avantaj în timpul Războiului Rece. Viteza lui Blackbird a învins.

SR-71

Registration

Aici iti poti reseta parola