Anna Jarvis a fost ”părintele” sărbătorii Ziua Mamei. Ea a fost un activist de pace, având în îngrijire soldați yankei și confederați în timpul războiului civil. Când mama ei (care a dat naștere la 11 copii!) a murit în 1905, după ani în care a fost îngrijită de fiicca ei, Jarvis a început o campanie pentru ca ziua mamei ei să devină sărbătoare națională.
Mama Annei, Ann Jarvis, a susținut ideea celebrării unei „Zile de prietenie a mamelor”, dedicată mamele soldaților din războiului civil, dar eforturile au fost zadarnice, nedevenind niciodată o vacanță națională. După moartea mamei sale, Jarvis a reluat această muncă.
Timp de mai mulți ani, ea a fost ajutată de revista unui agent de publicitate pentru firme de asigurări, dar Congresul american nu a acceptat propunerea.
Dar, câțiva ani mai târziu, Zilele Maicii Domnului au fost sărbătorite în fiecare stat și în 1914 președintele Woodrow Wilson a decretat a doua duminică din luna mai ca zi oficială a Mamei.
Misiune îndeplinită pentru doamna Jarvis? Nu chiar.
Întrucât celebrarea Zilei Mamei a căpătat notorietate, diferite companii au început să folosească această sărbătoare ca mijloc de publicitate. Hallmark a început să creeze felicitări speciale pentru Ziua Mamei în anii 1920, companiile de ciocolată au lansat ciocolată de Ziua Mamei, iar florarii au ridicat prețurile la garoafe albe, simbolul ales de Jarvis pentru această zi. Ziua a fost percepută ca o „sărbătoare marca Hallmark”.
În cele din urmă, Jarvis a cerut boicotarea Zilei Mamei, deoarece a considerat că a fost deturnată de interesele comerciale. Ea a spus: „O felicitare tipărită nu înseamnă altceva decât că sunteți prea leneși să scrieți femeii care a făcut mai mult pentru tine decât oricine din lume. Și bomboane! Luați o cutie Mamei – și apoi mâncați cea mai mare parte din ea. Un sentiment plăcut.”
Jarvis a continuat să protesteze față de sărbătoare, așa cum relată revista TIME, citată de blogul Forgotten History. Atacurile lui Jarvis asupra comercializării Zilei Mamei au devenit legendare. În 1922, Jarvis a aprobat un boicot deschis împotriva florarului care a ridicat prețul garoafelor albe în fiecare lună de mai. În anul următor, ea a atacat prin declarații o cofetărie.
Ea, desigur, nu a avut succes în eforturile sale de abrogare a sărbătorii pe care a creat-o. Dar protestele ei neobosite nu au trecut neobservate: Jarvis a fost aruncată într-un spital de boli psihice. Și cine a plătit facturile pentru a o ține acolo? Reprezentanții comercianților felicitărilor tipărite și cei ai florăriilor, firește!
Anna Jarvis a murit săracă, după ce a creat din greșeală o zi virtuală de stimulare economică pentru diferite industrii care continuă să o exploateze până în prezent. În vremurile moderne, americanii cheltuiesc 20 de miliarde de dolari pentru felicitări, flori, ciocolată și multe altele pentru a sărbători Ziua Mamei.
Cât despre Jarvis? Nu s-a căsătorit niciodată și nici nu a avut copii; ”mama” Zilei Mamei nu a fost mamă!. A murit la vârsta de 84 de ani.