Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > După o pauză de 35 de ani, Marina americană construiește din nou fregate și are multe de recuperat
Articole online

După o pauză de 35 de ani, Marina americană construiește din nou fregate și are multe de recuperat

marina americană

După o pauză de 35 de ani, Marina americană construiește din nou fregate și are multe de recuperat

Fincantieri plănuiește să pună chila acestei nave, USS Constellation, în luna august a acestui an. Aceasta va fi prima fregată a Marinei SUA de la retragerea ultimei fregate din clasa Oliver Hazard Perry în 2015.

Când va sosi mai târziu în acest deceniu, USS Constellation va marca revenirea unei clase de nave mici, dar versatile, în Marina SUA, potrivit analizei Insider

Pentru a-și realiza ambițiile pentru clasa Constellation, Marina aplică lecțiile dure pe care le-a învățat din programele recente de nave de război de profil înalt care au costat prea mult, au durat prea mult sau au făcut prea puțin.

Importanța fregatelor în arsenalul maritim

În epoca navigației cu pânze, fregatele reprezentau cea mai mare parte a majorității marinei militare. În general, acestea erau construite pentru viteză și manevrabilitate și aveau un armament mai ușor.

Pe măsură ce navele de război blindate și cu aburi au ajuns în număr mare la sfârșitul secolului al XIX-lea, fregatele au devenit un lucru de domeniul trecutului. Abia în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, clasificarea a fost aplicată din nou navelor mici, care navigau pe mare și care erau mai mari decât corvetele, dar mai mici decât distrugătoarele.

În timpul acelui război, fregatele au fost în mare parte însărcinate cu misiuni de escortă, mai ales în rolul antisubmarin. Odată cu inventarea rachetelor ghidate în timpul Războiului Rece, misiunile lor s-au extins pentru a include operațiuni antiaeriene și unele operațiuni antisuprafață.

Deși nu sunt destinate să opereze singure împotriva navelor de capital inamice, fregatele sunt acum utilizate în principal pentru a sprijini escadrilele de distrugătoare și grupurile de luptă ale portavioanelor, îndeplinind misiuni de escortă, antisubmarin, antiaeriene și, în mod limitat, misiuni antisuprafață.

În prezent, din punct de vedere al dimensiunii și armamentului, fregatele se situează, în general, sub distrugătoare, care sunt navele de război de suprafață din prima linie în majoritatea marinei militare. Cu toate acestea, fregatele pot fi construite mai rapid și mai ieftin decât distrugătoarele, iar Marina SUA speră că navele din clasa Constellation vor crește numărul total al acestora, aducând în același timp capacitățile necesare.

Obiectivul actual al Marinei pentru dimensiunea flotei este de 355 de nave de război cu echipaj, dintre care 104 vor fi „nave mari de luptă de suprafață”, majoritatea distrugătoare, și 52 de „nave mici de luptă de suprafață”, dintre care 20 sunt planificate să fie fregate. (Obiectivul de 355 de nave a fost anunțat în decembrie 2016, iar în prezent circulă propuneri pentru o altă dimensiune și compoziție a flotei).

Clasa Constellation

Designul clasei Constellation a fost selectat pentru programul FFG(X) al Marinei în 2020. Deși se bazează pe fregatele multifuncționale din clasa FREMM ale Fincantieri – un proiect franco-italian care se află în serviciul Franței, Italiei, Egiptului și Marocului – are mai multe diferențe față de strămoșul său european.

Corpul navei a fost extins cu 12 metri pentru a permite generatoare mai mari și pentru viitoarele modernizări. Cupola sonarului și puntea de închidere au fost îndepărtate pentru a crește stabilitatea. Elicea originală a FREMM a fost înlocuită cu o elice cu pas fix pentru o performanță acustică mai bună, iar partea superioară a fost modificată pentru a găzdui sistemele și echipamentele existente ale US Navy.

Modificările conferă fregatelor din clasa Constellation o lungime de 150 de metri, un deplasament total de 7.291 de tone și un echipaj de 200 de persoane. Acestea vor putea opera în largul oceanului și în zonele din apropierea țărmului și vor fi capabile de război antiaerian, antisubmarin și antisuprafață. Conform planurilor actuale, vor fi, de asemenea, capabile să efectueze operațiuni de război electronic.

Armamentul lor va include 32 de celule de lansare verticală Mark 41 pentru rachete RIM-162 Evolved Sea Sparrow și rachete sol-aer SM-2 Block IIIC. De asemenea, vor transporta 16 rachete anti-navă NSM în patru sisteme de lansare cvadruplă peste orizont. Un singur tun Mk 110 de 57 mm va fi amplasat la prova, iar un lansator de rachete ghidate Mk 49 cu 21 de rachete Rolling Airframe va fi amplasat lângă pupa.

Pentru operațiunile anti-submarin, Constellations va avea sistemul de luptă SQQ-89 (V), un sonar de adâncime variabilă CAPTAS-4, un sistem multifuncțional remorcat TB-37 și momeli de torpile remorcate SLQ-25 NIXIE.

Navele vor avea, de asemenea, sistemul de luptă AEGIS Baseline 10, radarul SPY-6 și sistemul de război electronic SLQ-32(V)6, precum și spațiu pentru un elicopter MH-60R și o dronă aeriană MQ-8C.

Proiectul de lege al Congresului privind apărarea pentru 2023 a cerut ca rachetele multi-misiune SM-6 și rachetele de croazieră Tomahawk să fie adăugate la fregată, dar există dezacorduri cu privire la înțelepciunea adăugării de noi echipamente în acest stadiu al programului, iar Marina a declarat că nu există încă un calendar pentru a face acest lucru.

Fincantieri va construi cel puțin 10 fregate, prima fiind așteptată să fie livrată în 2026. Contractele pentru a doua și a treia fregată, care se vor numi USS Congress și USS Chesapeake, au fost finalizate în 2021 și 2022, iar un contract pentru cea de-a patra fregată, care urmează să fie numită încă, este așteptat în acest an.

‘Nu poți cumpăra timpul înapoi’

În timp ce SUA nu mai operează fregate de aproape un deceniu, majoritatea țărilor nu s-au oprit niciodată.

De fapt, China are cele mai multe dintre toate forțele navale, cu 41 în serviciu – dintre care 31 au fost construite după 2005. Marina Rusiei a investit, de asemenea, foarte mult în fregate, care acum reprezintă o mare parte din forța sa de luptă și care transportă arme avansate, cum ar fi racheta de croazieră Kalibr.

În consecință, marina americană trebuie să recupereze decalajul atât în ceea ce privește construcția de fregate, cât și în ceea ce privește achiziția generală de nave.

Pentru a face acest lucru, oficialii Marinei Militare au studiat programele de nave din trecut care au depășit bugetul, au avut întârzieri mari sau au ajuns mai puțin capabile decât se spera, cum ar fi distrugătorul din clasa Zumwalt, portavionul din clasa Gerald R. Ford și navele de luptă litorală din clasele Freedom și Independence.

Începerea cu FREMM ca „proiect-mamă” a fost menită să economisească timp și să evite întârzierile ulterioare. Construcția primei nave a început abia după ce 80% din lucrările de proiectare de detaliu au fost realizate, iar fregatele vor fi echipate doar cu tehnologii dovedite, mai degrabă decât cu tehnologii noi sau experimentale. Marina mai spune că fregatele vor fi finalizate în proporție de 90% înainte de a intra în apă.

Fincantieri a cheltuit peste 300 de milioane de dolari pentru modernizări – inclusiv o nouă clădire de asamblare suficient de mare pentru două fregate în construcție și noi echipamente de sudură robotizată – la șantierul său naval din Wisconsin pentru a crește eficiența.

Registration

Aici iti poti reseta parola