Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Arheologii spun că au găsit „chipul lui Dumnezeu” în timp ce examinau artefacte vechi de 3.000 de ani
Articole online

Arheologii spun că au găsit „chipul lui Dumnezeu” în timp ce examinau artefacte vechi de 3.000 de ani

Dumnezeu, statui

Mai multe figurine cu cap și alte artefacte care l-ar reprezenta pe Dumnezeu au fost găsite în diferite situri în care se afla odinioară vechiul regat al lui Iuda.

Uneori, arheologii fac cele mai importante descoperiri în timp ce examinează artefacte antice

Pentru Yosef Garfinkel, șeful Institutului de Arheologie de la Universitatea Ebraică din Ierusalim, ceea ce a găsit în timpul unei inspecții a unor artefacte vechi de 3 000 de ani ar fi putut fi „fața lui Dumnezeu”.

Dar alți arheologi nu sunt atât de siguri de afirmațiile sale.

Potrivit The Jerusalem Post, Garfinkel și echipa sa au studiat mai multe figurine masculine care au fost găsite împrăștiate în trei situri diferite de pe teritoriul unde s-ar fi aflat vechiul regat al lui Iuda.

Potrivit lui Garfinkel, aceste sculpturi reprezentau o imagine vizibilă a lui Y-H-W-H – citit „Yahweh” – numele Tetragrammaton al lui „Dumnezeu” bazat pe tradiția iudaică.

Această descoperire ar însemna că slujitorii au creat reprezentări ale chipului lui Dumnezeu pe artefacte religioase

Această practică este cunoscută și sub numele de idolatrie, o practică interzisă în scripturile biblice precum Tora.

Publicarea descoperirilor lui Garfinkel, care a fost coperta numărului din august al Biblical Archaeology Review (BAR), a provocat agitație în rândul cercetătorilor din Israel, mulți dintre aceștia acuzându-l pe cercetător că se complace în știri senzaționaliste.

„Când am descoperit prima figurină în Kirbhet Qeiyafa în 2010, nu existau paralele cu aceasta”, a declarat Garfinkel, care este co-director al săpăturilor de la Kirbhet Qeiyafa. „Doar doi ani mai târziu, două capete similare au fost găsite în Tel Moza. Când am văzut cât de asemănătoare erau aceste trei capete, am început să caut mai multe elemente și am găsit două obiecte similare în colecția Moshe Dayan de la Muzeul Israelului.”

Dumnezeu, statui

Figurinele din lut aveau trăsături care semănau cu ochii, urechile și un nas

Fotografiile artefactelor din secolul al IX-lea par să aibă trăsături faciale, deși formele lor sunt destul de neclare.

Garfinkel a declarat că artefactele din Tel Moza au fost descoperite în interiorul unui templu, în timp ce în Kirbhet Qeiyafa au fost găsite într-o clădire administrativă aflată deasupra sitului, adăugând: „În ambele cazuri, nu vorbim despre spații private, ci publice”.

Capetele de figurine de la Tel Moza au fost dezgropate lângă figurine de cai, în timp ce unul dintre artefactele din colecția muzeului înfățișa capul ca fiind călare pe un cal, dar fără corp.

Garfinkel a observat că, în Biblia ebraică, Dumnezeu este uneori descris ca un călăreț. El a respins ideea că figura ar fi putut fi în schimb o reprezentare a unui anumit rege, deoarece ideea de monarhie ca divinitate nu se aliniază cu nicio tradiție cunoscută în regiune.

Reprezentarea lui Dumnezeu în timpul domniei regelui David și a regelui Solomon

Ca atare, Garfinkel susține că descoperirea sugerează că israelienii au produs artefacte înfățișând persoana lui Dumnezeu în timpul domniei regelui David și a regelui Solomon.

„Acum întrebarea este: cine este zeul pe care îl reprezintă? Suntem familiarizați cu panteonul canaanit și cu toți zeii săi diferiți, și avem figurine canaanite care îi reprezintă”, a spus el. „Cu toate acestea, aceste figurine sunt complet diferite, deci nu reprezintă unul dintre ei. Știm că în Iuda a existat un nou zeu. Dacă acesta nu este Dumnezeul lui Iuda, cine ar putea fi? Aceasta este înțelegerea mea despre asta”.

El a adăugat: „Dacă poporul Israel nu făcea statui, de ce textul biblic ar fi atât de preocupat de această problemă?” Se spune că practica idolatriei în Israelul antic a fost larg răspândită până când Primul Templu a fost distrus în 586 î.Hr.

Alți experți au respins rapid teoriile lui Garfinkel, inclusiv directorii săpăturilor de la Tel Moza, Oded Lipschits, care conduce, de asemenea, Institutul de Arheologie Sonia și Marco Nadler de la Universitatea din Tel Aviv, și Shua Kisilevitz, arheolog la TAU și Autoritatea Israeliană pentru Antichități.

Aceștia au răspuns la constatările lui Garfinkel într-un editorial scris împreună cu Ido Koch de la TAU și David S. Vanderhooft de la Boston College.

„Din păcate, articolul este plin de inexactități factuale în prezentarea descoperirilor și o abordare metodologică greșită care nu ține cont de dovezile disponibile, de publicațiile detaliate ale templului Moẓa și de artefactele sale cultice, precum și de literatura științifică extinsă privind arta coroplastică antică, pe de o parte, și studiul religiei în Israelul antic, pe de altă parte”, se arată în articolul de răspuns.

Registration

Aici iti poti reseta parola