China spune că avionul său invizibil J-20 operează cu toate comenzile militare din teatrul de război – și „zboară din ce în ce mai departe”
Avionul de luptă a fost desfășurat în Marea Chinei de Est, Marea Chinei de Sud și în Strâmtoarea Taiwan, a declarat Shen la o conferință de presă de promovare a Expoziției Internaționale de Aviație și Aerospațială din China, care va avea loc la Zhuhai în noiembrie.
„Avioanele de vânătoare J-20 de generația a cincea operează în est, sud, vest, nord și centru [comandamentele de teatru], sunt din ce în ce mai mult folosite de forțe și zboară din ce în ce mai departe”, a declarat joi colonelul superior Shen Jinke.
Când a efectuat zborul inaugural în 2011, J-20 „Dragonul puternic” a fost considerat un simbol al eforturilor Chinei de a moderniza Armata Populară de Eliberare (APL). Odată cu introducerea avionului, China a devenit a doua țară, după Statele Unite, care operează un avion de luptă invizibil capabil să atingă viteze de croazieră supersonice.
Designul avionului J-20 este comparabil cu cel al avionului Lockheed Martin F-22 Raptor utilizat de Forțele Aeriene ale SUA.
„J-20, J-16, bombardierul B-6K și YY-20 [avionul cisternă] fabricate pe plan intern au zburat cu mândrie în Strâmtoarea Taiwan și au întărit capacitatea noastră de a apăra suveranitatea națională și integritatea teritorială”, a declarat Shen.
Beijingul a organizat un exercițiu militar cu focuri reale fără precedent în jurul Taiwanului în luna august, după ce președintele Camerei Reprezentanților din SUA, Nancy Pelosi, a vizitat insula. Exercițiile, care au implicat rachete și traversări frecvente ale liniei mediane a Strâmtorii Taiwan, frontiera de facto, au echivalat cu o semiblocadă a insulei.
Majoritatea țărilor nu recunosc Taiwanul ca fiind independent
Beijingul consideră Taiwanul autoguvernat ca fiind o provincie separatistă, care trebuie să fie adusă sub controlul său prin forță, dacă este necesar. Majoritatea țărilor nu recunosc Taiwanul ca fiind independent, dar țări precum SUA se opun utilizării forței pentru a schimba status quo-ul.
O variantă a modelului J-20 cu două locuri este, de asemenea, în curs de dezvoltare pentru a-i permite să îndeplinească misiuni mai complexe de război electronic, precum și misiuni care implică drone.
Shen a lăudat, de asemenea, avionul de transport greu Y-20, care a fost folosit pentru a livra rachete în Serbia și ajutoare umanitare în Tonga și Pakistan. Avionul de transport pare să folosească motoare turbofan WS-20 fabricate în China, o schimbare față de dependența anterioară de motoarele fabricate în Rusia. Motoarele chinezești anterioare nu permiteau aeronavei o autonomie suficientă.
China dezvoltă, de asemenea, un alt avion de luptă invizibil bazat pe avionul de luptă FC-31 al AVIC Shenyang Aircraft Company, numit uneori „J-35” sau „J-XY”. Avioanele de luptă nu primesc prefixul J decât dacă sunt comandate de către PLA.