Cel mai grav accident cu radiații din istoria SUA s-a petrecut în Spania! Ce s-a întâmplat la Palomares
Incidentul nuclear de la Palomares a avut loc pe 17 ianuarie 1966. În timpul realimentării deasupra Mediteranei, în largul coastei Spaniei, un Boeing B-52G Stratofortress s-a ciocnit cu un KC-135 Stratotanker. Combustibilul transportat de Stratotanker s-a aprins în timp ce bombardierul strategic s-a dezmembrat în aer. Dintre cei 11 membri ai echipajului aflați la bordul ambelor aeronave, șapte au pierit.
În urma coliziunii, pilotul avionului B-52G, maiorul Larry G. Messinger, a declarat:
„Am venit în spatele avionului-cisternă, am fost cam rapizi și am început să-l depășim ușor. Există o procedură pe care aceștia o au la realimentarea cu combustibil, în care, dacă operatorul de baraj consideră că te apropii prea mult și că este o situație periculoasă, el va striga: Îndepărtează-te, îndepărtează-te, îndepărtează-te. Nu a existat niciun apel pentru îndepărtare, așa că nu am observat nimic periculos în acea situație. Dar, dintr-o dată, parcă s-a dezlănțuit iadul”.
Pentru a înrăutăți situația, bombardierul transporta patru bombe termonucleare B28FI Mod 2 YI în cadrul Operațiunii Chrome Dome. Trei dintre bombe au fost localizate în apropierea satului pescăresc Palomares, în timp ce a patra a fost găsită ulterior în adâncurile Mediteranei. Explozibilii non-nucleari de la două dintre ele au explodat la impactul cu solul, provocând contaminarea cu plutoniu pe o rază de aproximativ 1 km pătrat din apropierea Palomares. Acest lucru a condus la etichetarea coliziunii drept „cel mai grav accident cu radiații din istoria SUA”.
În urma incidentului de la Palomares a avut loc o acțiune de curățare în masă, cu aproximativ 1600 de militari americani (majoritatea de rang inferior și dotați cu echipamente de protecție foarte slabe) trimiși în Spania pentru a curăța solul contaminat. Mulți dintre ei au fost expuși la radiații, ceea ce le-a provocat probleme de sănătate mai târziu.
Armata SUA a minimalizat incidentul în fața publicului
În plus, nu toată încărcătura a fost curățată complet și expediată înapoi în Statele Unite. În martie 2023 guvernul spaniol a cerut SUA să reînceapă acțiunile de înlăturare a întregului sol contaminat de pe sit, la opt ani după ce cele două țări au semnat o declarație de intenție pentru a negocia reabilitarea Palomares.
Printre cei implicați în eforturile inițiale de curățare s-a numărat și sergentul-major în retragere Victor Skaar, care a depus cererea de acțiune colectivă împotriva Departamentului Afacerilor Veteranilor în numele său și al altor veterani. De atunci el a dezvoltat leucopenie, care poate fi cauzată de expunerea la radiații și un cancer de piele.
Veteranul consideră că ambele afecțiuni sunt rezultatul direct al detașării sale în Spania.
Forțele aeriene, pe de altă parte, au declarat că cei implicați în curățarea zonei nu au fost expuși la cantități excesive de radiații periculoase.
Skaar solicită indemnizații de invaliditate pentru cei care s-au îmbolnăvit în urma incidentului de la Palomares. Procesul său se află în instanță de ani de zile, iar studenții de la Facultatea de Drept din Yale s-au implicat în 2020.
O curte de apel federală a respins pretențiile sale, iar Curtea Supremă a SUA a ales să lase decizia neschimbată. Departamentul de Justiție a luat act de adoptare de către Congres a unei legislații în 2022, care extinde eligibilitatea beneficiilor pentru veteranii implicați în incidentul din 1966, recunoscând, de asemenea, că Skaar nu este acoperit de încadrarea actuală.