Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Cea mai mare navă a Gărzii de Coastă americane a făcut o călătorie rară la Polul Nord, pe fondul avertismentelor privind mișcările Rusiei și Chinei în Arctica
Articole online

Cea mai mare navă a Gărzii de Coastă americane a făcut o călătorie rară la Polul Nord, pe fondul avertismentelor privind mișcările Rusiei și Chinei în Arctica

spărgător de gheață

Cea mai mare navă a Gărzii de Coastă americane a făcut o călătorie rară la Polul Nord, pe fondul avertismentelor privind mișcările Rusiei și Chinei în Arctica

Călătoria are loc pe fondul îngrijorării tot mai mari cu privire la activitatea militară în Arctica, unde schimbările climatice fac căile navigabile mai accesibile. Percepția unui deficit de spărgătoare de gheață a fost o preocupare majoră, oficialii americani avertizând că cele două nave îmbătrânite ale SUA sunt departe de flotele rusești și chinezești.

Healy a navigat spre Polul Nord de trei ori de când a intrat în serviciu în 1999. În 2015, a devenit prima navă americană care a ajuns la pol fără a fi însoțită. Pentru cea mai recentă călătorie a spărgătorului de gheață la pol, parte a unei misiuni oceanografice de o lună care a început în iulie, acesta a părăsit Alaska la începutul lunii septembrie, efectuând cercetări pe parcurs.

Echipajul a fost „mândru” să ajungă la pol, a declarat comandantul Healy, căpitanul Kenneth Boda, într-un comunicat, numind-o o „oportunitate rară” și „un punct culminant al carierei noastre în Garda de Coastă”.

Paza de Coastă a declarat că această călătorie „a sprijinit, de asemenea, obiectivele de securitate națională ale SUA pentru regiunea arctică prin proiectarea unei prezențe americane persistente, capabile, în apele arctice americane și prin patrularea frontierei noastre maritime cu Rusia”.

Administrația Biden a evidențiat aceste obiective și rolul spărgătoarelor de gheață în strategia sa națională pentru Arctica, publicată luna aceasta pentru a actualiza strategia pentru Arctica publicată în 2013.

Strategia a enumerat securitatea ca fiind primul dintre cei patru piloni ai săi, subliniind necesitatea de a îmbunătăți gradul de conștientizare „pentru a detecta și urmări potențiale amenințări aeriene și maritime” în Arctica și necesitatea unei prezențe sporite în această zonă pentru a sprijini apărarea internă și proiecția puterii globale.

„Aceasta include extinderea flotei de spărgătoare de gheață a Pazei de Coastă a SUA pentru a sprijini o prezență persistentă în Arctica americană și o prezență suplimentară, după cum este necesar, în Arctica europeană”, adaugă documentul.

O prioritate absolută

Healy este cea mai mare navă a Gărzii de Coastă a SUA și poate străpunge 3 metri de gheață la o viteză continuă de 3 noduri. Polar Star, omologul lui Healy, este mai mic, dar poate sparge 4 metri de gheață la 3 noduri.

Ambele nave își arată vârsta. Healy a fost marginalizată timp de câteva luni după un incendiu în sala motoarelor în august 2020. Polar Star a intrat în serviciu în 1976, iar repararea sa a devenit mai dificilă pe măsură ce depășește cu mult durata de viață de 30 de ani. (Spărgătorul de gheață Polar Sea, construit alături de Polar Star, este neoperațional din 2010 și este folosit pentru piese de schimb).

Actuali și foști oficiali americani contrastează adesea statutul spărgătoarelor de gheață americane cu zecile pe care Rusia le operează sau le construiește și cu cele două operate de China, dintre care cel mai nou a intrat în serviciu în 2019. China a declarat în 2021 că intenționează să construiască un nou spărgător de gheață greu până la sfârșitul anilor 2030.

„Adică, Rusia are vreo 40 de spărgătoare de gheață. Noi avem unul”, a declarat luna aceasta pentru CNN senatorul Angus King, membru al Comisiei pentru servicii armate din Senat, referindu-se probabil la Polar Star, singurul spărgător de gheață greu al SUA.

Experții au respins aceste avertismente, citând capacitățile și rolurile diferite ale acestor spărgătoare de gheață.

„Ideea că există un fel de cursă cu Rusia pe care o pierdem în Arctica și că putem măsura acest lucru în spărgătoare de gheață este un fals”, a declarat Rebecca Pincus, director al Institutului Polar al Woodrow Wilson Center, în timpul unui eveniment online din martie.

Rusia, care deține singurele spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară din lume, are cea mai lungă coastă arctică din lume și a investit foarte mult în această zonă.

Multe dintre spărgătoarele de gheață ale Rusiei sunt mai degrabă pentru uz comercial decât militar și nu toate sunt proiectate pentru operațiuni în Arctica, în timp ce Paza de Coastă a SUA nu este responsabilă pentru sprijinirea transportului maritim comercial zilnic, „astfel încât comparăm diferite tipuri de activități aici”, a spus Pincus. „Acestea fiind spuse, da, Paza de Coastă a SUA are nevoie de mai multe spărgătoare de gheață”.

Construirea capabilității și a capacității pentru o „prezență durabilă” în Arctica este „absolut o prioritate”, a declarat în iulie amiralul Linda Fagan, comandantul Gărzii de Coastă, în fața legislatorilor.

Serviciul lucrează la trei noi nave de securitate polară, care vor fi spărgătoare de gheață grele precum Polar Star, și intenționează să construiască cel puțin trei spărgătoare de gheață medii precum Healy. Se face „proiectarea detaliată” pentru prima navă și achiziționarea de „materiale cu termen de livrare lung” pentru cea de-a doua, dar livrarea primei nave a fost amânată până la jumătatea anului 2025, a spus Fagan.

„Nu am mai construit un distrugător de securitate polară de la mijlocul anilor ’70, când au fost construite Polar Sea și Polar Star”, a declarat Fagan în fața legislatorilor. „Este o navă complexă de construit”.

Registration

Aici iti poti reseta parola