Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Ce rol jucau femeile în Roma antică?
Articole online

Ce rol jucau femeile în Roma antică?

femei

Ce rol jucau femeile în Roma antică?

Femeile din Roma antică, fie că erau libere sau înrobite, au jucat multe roluri, de la împărăteasă și până la munca de jos. Cu toate acestea însă, nu au avut niciodată o voce directă în viața publică. 

La fel ca în multe culturi, valoarea femeilor din Roma antică era definită aproape exclusiv în raport cu tații și soții lor; majoritatea erau căsătorite până la jumătatea adolescenței. Nicio femeie romană nu putea vota, nu putea juca un rol direct în afacerile politice sau militare și nici nu putea juca un rol oficial în modul în care era condusă republica și, mai târziu, imperiul. Cu toate acestea, putem întrevedea semne tentante ale femeilor – de obicei cele cu cea mai mare bogăție, educație și statut familial – care au găsit modalități de a revendica noi puteri și drepturi pentru ele însele. Uneori au făcut acest lucru prin influențarea bărbaților din viața lor, ocazional prin revendicarea unui rol religios în societate și, mai rar, prin obținerea unui grad de independență juridică și economică.

Ce au scris bărbații din Roma antică despre femei

„Este foarte inteligentă și o gospodină atentă, iar devotamentul ei față de mine este un semn sigur al virtuții sale”, scria savantul Pliniu cel Tânăr într-o scrisoare despre mireasa sa adolescentă, Calpurnia – care, la aproximativ 15 ani, era cu aproximativ 25 de ani mai tânără decât el când s-au căsătorit. De asemenea, Pliniu a lăudat cu afecțiune capacitatea soției sale de a memora scrierile sale.

Alții au descris femeile într-un mod negativ. Ovidiu, faimosul poet al imperiului timpuriu, credea că dorința sexuală „primitivă” a femeilor le făcea iraționale. Politicianul și avocatul roman Cicero a reamintit unui juriu că strămoșii lor au pus femeile „în puterea tutores” (sau tutori) din cauza infirmitas consilii, sau a judecății slabe. Marcus Porcius Cato, unul dintre cei mai respectați oameni de stat din Roma republicană, și-a avertizat concetățenii romani cu privire la riscurile de a trata o femeie ca pe un egal, afirmând că „din acel moment vor deveni superiorii voștri”.

Modelul ideal al femeii romane

Conform codului legal și social al Romei – scris și nescris – femeia romană ideală era cea care își țesea singură hainele, supraveghea afacerile familiei sale, îi asigura soțului ei copii, hrană și o gospodărie bine condusă și dădea dovadă de o modestie adecvată. Femeile care sfidau acest stereotip sfârșeau adesea prin a fi proscrise.

În cea mai mare parte a istoriei romane antice, femeile nici măcar nu aveau dreptul la propriul nume, luând aproape întotdeauna o versiune feminină a numelui de familie al tatălui. Astfel, Gaius Julius sau Marcus Terentius ar fi avut fiice numite, respectiv, Julia și Terentia. În cazul mai multor fiice, acestea ar fi diferențiate printr-un sufix: Julia Major pentru cea mai mare, Julia Minor pentru următoarea și Julia Tertia pentru a treia.

Religia a marcat o nouă schimbare

În timp ce societatea romană antică era dominată de bărbați, panteonul zeilor romani nu era dominat de bărbați. Dintre cele trei zeități supreme venerate de vechii romani, doar una – Jupiter, regele zeilor – era de sex masculin. Celelalte două erau Iunona, zeița principală și protectoarea imperiului, și Minerva, fiica lui Jupiter și zeița înțelepciunii și a războiului.

Viețile publice extrem de limitate nu au împiedicat o serie de femei romane antice iscusite – toate din clasa de elită – să își croiască zone de influență alături de bărbații lor.

Unul dintre primele modele feminine influente din Republica romană a fost Cornelia, fiica celebrului general roman Publius Cornelius Scipio Africanus. Bine educată și crescută în casa unui lider militar și politic, ea a apărut ca o prezență inteligentă în societatea romană în timpul căsătoriei sale și ca tânără văduvă. A refuzat ofertele de căsătorie (inclusiv pe cea a faraonului egiptean Ptolemeu al VIII-lea), dedicându-se în schimb creșterii celor trei copii care i-au supraviețuit. Când cei doi fii ai ei, frații Gracchi, s-au angajat mai târziu în reforme populiste, ea i-a sprijinit cu fermitate în public, în timp ce îi îndruma și uneori îi mustra în scrisorile sale:

„Fie ca Jupiter să nu-ți permită nici măcar pentru o clipă să continui aceste acțiuni și nici să nu îngăduie ca o asemenea nebunie să intre în mintea ta”, i-a scris ea fiului ei mai mic, Gaius Sempronius Gracchus. Ambii fii au fost asasinați de o facțiune conservatoare romană.

La rândul ei, Faustina cea Tânără era înconjurată de puterea imperială: Fiică a împăratului Antoninus Pius, s-a căsătorit la 15 ani cu viitorul împărat Marcus Aurelius și a născut 14 copii, dintre care unul a devenit împăratul Commodus. Una dintre puținele femei cărora li s-a acordat titlul de Augusta, cel mai înalt statut pe care îl putea primi o femeie, Faustina a fost venerată de militari atunci când și-a însoțit soțul în campaniile sale – și se pare că a fost prețuită de soțul ei, care a numit-o Mater Castrorum, sau „mama taberei”. Când a murit, Marcus Aurelius a jelit-o, a divinizat-o și apoi a fondat o serie de școli pentru fete orfane în numele ei.

Femeile puternice s-au confruntat cu reacții negative

Cu cât femeia era mai puternică, cu atât era mai probabil să se confrunte cu reacții negative din partea bărbaților. (Faustina a avut cu siguranță partea ei de detractori).

Livia, soția primului împărat al Romei, Augustus, a avut o influență extraordinară asupra soțului ei: O relatare aproape contemporană a lui Suetonius relatează că Augustus întocmea liste atente de subiecte asupra cărora dorea să primească părerea soției sale – sfaturi care deseori treceau peste cele ale consilierilor săi.

În ciuda devotamentului ei față de țesătorie și alte activități feminine, Livia a atras critici aspre. Istoricul roman Tacitus a condamnat-o pentru posteritate în Analele sale ca fiind „o adevărată catastrofă pentru națiune”, care a exercitat atât de mult control asupra unui Augustus îmbătrânit încât „l-a exilat pe singurul nepot supraviețuitor”. În scurt timp, ea a căpătat reputația de a fi otrăvit nu numai nepoții lui Augustus, ci și pe împăratul însuși.

Femeile puternice care îl înconjurau pe împăratul Nero s-au descurcat și mai rău. Agrippina, mama și apărătoarea sa fermă, a manevrat cu viclenie pentru a ajunge la putere, mai ales prin căsătorie (și, posibil, prin crimă), primind și titlul venerat de Augusta. Dar, după ce a lucrat pentru a-l instala pe tânărul Nero ca împărat (și a acționat ca regentă a acestuia), ea a purtat vina pentru uciderea fratelui său vitreg rival, Britannicus, și a tatălui său vitreg, împăratul Claudius, cel de-al treilea soț al ei. Nero însuși a conspirat pentru a o ucide, la fel ca și propria sa soție, Poppaea, care, de asemenea, a exercitat o influență puternică asupra lui.

Schimbări de statut

Epoca lui Augustus a adus unele dintre cele mai semnificative schimbări în statutul femeii. În timp ce femeile necăsătorite se confruntau cu pedepse grele, iar legile care pedepseau femeile adultere au fost înăsprite, legile au permis, de asemenea, femeilor care au născut cel puțin trei copii să obțină scutirea de tutela unui bărbat.

În ciuda percepției masculine prin care le cunoaștem pe aceste femei, umanitatea și diversitatea lor ies la iveală. Odată cu trecerea secolelor, femeile din Roma antică au ieșit din ce în ce mai mult din umbra lungă aruncată atât de societatea lor masculină, cât și de idealurile feminine de sacrificiu de sine. 

 

Registration

Aici iti poti reseta parola