Una dintre cele mai de succes operațiuni de evaluare a unei aeronave străine, efectuată în Statele Unite, a fost cea a avionului sovietic MiG-21.
Acesta a fost introdus în dotarea Armatei Roșii în 1959 și exportat în cantități mari în țările socialiste sau care întrețineau relații de prietenie cu URSS.
MiG-21 s-a dovedit un avion de luptă foarte performant în războiul din Vietnam, unde a înregistrat numeroase victorii în luptele cu aeronavele americane, scrie National Interest.
Și aceasta, deși era considerabil mai bătrân, mai lent și mai puțin bine înarmat.
Operațiunea Have Doughnut
În 1966, agenția de spional israeliană Mossad a aranjat ca un pilot din forțele aeriene irakiene, pe nume Munir Redfa, să defecteze din Irak în Israel.
Redfa, pilot pe MiG-21, era un creștin asirian care simțea că religia sa îl împiedică să fie promovat în ierarhia militară irakiană.
Israelienii au aflat despre potențialul său de a defecta și, în cadrul uneia dintre cele mai temerare operațiuni din istoria Mossad, au reușit să îi scoată familia din Irak și să o ducă în Israel.
De asemenea, mimând execuția unei misiuni, Redfa a zburat cu MiG-ul său din Irak până la un aeroport din Israel, deși a fost văzut pe radar de controlorii de trafic aerian sirieni, care i-au alertat pe irakieni.
Israelul a folosit MiG-ul lui Redfa pentru a-i evalua capacitățile și a înțelege de ce era capabil.
În 1968, MiG-ul a fost împrumutat Statelor Unite ca parte a unui proiect al agenției de informații militare americane, DIA, numit HAVE DOUGHNUT.
Programul HAVE DOUGHNUT s-a desfășurat la Area 51.
Un program similar, HAVE DRILL, a evaluat un aparat MiG-17, capturat de Israel, tot la Area 51.
Ambele programe au permis revizuirea de către forțele aeriene americane a tacticilor de luptă împotriva avioanelor de luptă sovietice, mai ales în Vietnam, unde victoriile piloților nord-vietnamezi erau aproape la paritate cu cele ale americanilor.
Cu această ocazie a fost creată faimoasa școală de piloți de luptă Top Gun.
Avioane de spionaj invizibile
Area 51 a fost și gazda unor proiecte de dezvoltare de aeronave ale US Air Force și CIA.
Avionul de supraveghere U-2 (foto), destinat să spioneze deasupra Uniunii Sovietice, trebuia să fie testat într-un loc îndepărtat și izolat, departe de privirile indiscrete. Un loc cum era deșertul Nevada.
Altitudinea de croazieră incredibil de mare a U-2, de circa 23.000 de metri, combinată cu forma sa stranie, s-a dovedit un teren fertil pentru vânătorii de OZN-uri și amatorii de teorii ale conspirației.
După ce un avion spion U-2 a fost doborât deasupra Uniunii Sovietice, în 1960, CIA a decis că, în loc să zboare mai sus, în afara razei rachetelor sol-aer și a avioanelor de interceptare sovietice, avioanele spion trebuie să zboare mai repede, cu o viteză de Mach 3+.
La Groom Lake, CIA a efectuat primele teste cu A-12 și apoi cu SR-71 Blackbird.
Deși SR-71 avea o serie de caracteristici de invizibilitate, abia în 1977 US Air Force a testat primul avion cu adevărat invizibil – F-117 Nighthawk. Testele au avut loc, evident, tot la Area 51.
În 2019, ca parte a tratatului Open Skies dintre Statele Unite și Rusia, un avion rus a survolat Area 51 și a fotografiat instalațiile secrete de aici.