Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria secretă > Arhivă: Politica ”Nimic pentru Germania” aplicată de URSS în cel de-al Doilea Război Mondial și aruncarea în aer a barajului de pe Nipru
Articole online

Arhivă: Politica ”Nimic pentru Germania” aplicată de URSS în cel de-al Doilea Război Mondial și aruncarea în aer a barajului de pe Nipru

sabotajul barajului de pe Nipru

Arhivă: Politica ”Nimic pentru Germania” aplicată de URSS în cel de-al Doilea Război Mondial și aruncarea în aer a barajului de pe Nipru

Rușii au aruncat în aer barajul de pe Nipru de la Zaporojie, care alimentează centrala electrică Dneprostroi, și au evacuat Dnepropetrovsk, marele centru industrial al Ucrainei. Lozovsky, purtătorul de cuvânt al URSS, a declarat presei pe 29 august 1941:

„Am aruncat în aer barajul de pe Nipru pentru a nu permite ca acest prim copil al planului sovietic de cinci ani să cadă în mâinile bandiților lui Hitler. S-au luat toate măsurile pentru a nu permite germanilor să se folosească de baraj și de utilaje”.

Distrugerea barajului de pe Nipru, care a alimentat cea mai puternică hidrocentrală din Europa și a durat opt ani pentru a fi finalizat, este cel mai spectaculos act de distrugere din Rusia de la incendierea Moscovei în 1812, potrivit informațiilor de arhivă The Guardian

Barajul a alimentat cu energie electrică zone agricole și industriale mari de pe ambele maluri ale Niprului și a fost un simbol remarcabil al civilizației industriale sovietice.

Purtătorul de cuvânt sovietic. Lozovsky, care a anunțat distrugerea acestuia, a declarat că nu numai guvernul, ci și toți cetățenii sovietici au fost hotărâți să conducă războiul în așa fel încât forța germană să devină din ce în ce mai slabă, spre deosebire de ceea ce s-a întâmplat în vest, unde fiecare nouă ocupație a sporit potențialul de război german.

„Aici germanii nu vor primi materii prime, alimente sau utilaje”, a spus el. Culturile au fost distruse sau recoltate și ascunse, iar o mare parte din utilajele agricole au fost luate.

Barajul, care se afla la câțiva kilometri la nord de orașul Zaporojie, avea o lungime de 2.500 de metri și o înălțime de 159 de metri. A ridicat nivelul râului cu 60 de metri și a făcut ca Niprul să fie navigabil pe aproape 1.300 de mile, eliminând locurile abrupte.

Acesta a fost nucleul regiunii industriale electrificate din cotul Niprului și sursa de energie pentru centrala electrică Dneprostroi de pe malul vestic al râului. Barajul a costat aproximativ 110.000.000 de dolari și, împreună cu centrala electrică, a fost construit sub îndrumarea unor ingineri americani.

Barajul aruncat în aer de sovietici: „Un act gigantic de sabotaj sacrificial”

Moscova a anunțat pe 31 august 1041 lovitura de distrugere patriotică fără precedent. Puternicul „baraj Lenin” a fost aruncat în aer, deși nu s-a precizat în ce moment. Departe și peste tot, transportul de energie electrică a încetat. Ea a fost parțial înlocuită, mai în spate, de generatoare alternative. Înaintarea germană poate fi împiedicată de curenții repeziți și de inundațiile provocate de distrugerea barajului Lenin.

Explozia a inundat satele de pe malul râului Nipru, ucigând mii de civili și militari din ambele părți ale conflictului. După ce au preluat controlul asupra zonei, germanii au reconstruit parțial barajul. Doi ani mai târziu, în timp ce forțele sovietice îi împingeau afară din Ucraina, trupele naziste l-au aruncat în aer pentru a doua oară. La sfârșitul războiului, sovieticii au reconstruit barajul

articol

Registration

Aici iti poti reseta parola