Ziua în care Broscuța a devenit mașina cea mai vândută din lume

 

Pe 17 februarie 1972, ieșea de pe linia de asamblare al 15.007.034-lea automobil Volkswagen Type 1, depășind recordul de mașini produse deținut de peste patru decenii de Fordul Model T.

VW Type 1 este mai cunoscut sub porecla de „Broscuță” în România, și de „Käfer” (gândăcel), „Beetle”, „Coccinela” în alte țări ale lumii.

Istoria Broscuței începe în anii 1930, în Germania. În 1933, Adolf Hitler a devenit cancelar și a anunțat că dorește să construiască drumuri noi și mașini ieftine pe care să și le permită orice german.

În acea perioadă, inginerul de origine austriacă Ferdinand Porsche (1875-1951) lucra deja la crearea unei mașini mici și ieftine.

Hitler și Porsche s-au întâlnit ulterior, iar inginerul a primit misiunea oficială de a crea o „mașină populară”, o „Volkswagen”.

Ideea lui Hitler era ca aceasta să aibă 5 locuri, să poată atinge 100 de kilometri pe oră și să nu coste mai mult de 1.000 de mărci.

În 1938, a început construirea uzinei Volkswagen, în orașul Wolfsburg. Totuși, producția la scară largă a început abia după Al Doilea Război Mondial.

În anii 1950, Volkswagen a ajuns în Statele Unite, unde la început a fost primit cu o oarecare reticență. Două au fost motivele acestei răceli: legătura cu regimul nazist și dimensiunile sale mici și forma ciudată.

În 1959, agenția de publicitate Doyle Dane Bernbach a lansat o campanie revoluționară, prin care dimensiunile mici erau prezentate ca un atu pentru consumatori.

Așa se face că, în următorii câțiva ani, Volkswagen Beetle (cum a fost poreclit peste Ocean) a devenit cea mai bine vândută mașină de import din Statele Unite.

Precedenta mașină cea mai bine vândută din lume, Modelul T al lui Henry Ford, a intrat în producție la uzina din Detroit, Michigan, în 1908. Numită mașina care „pune lumea pe roate”, ea a revoluționat industria de automobile și societatea americană, oferind un mijloc de transport sigur, fiabil și ieftin pentru americanul mediu.

În 1913, Ford Motor Company să folosească o linie de montaj mobilă la uzina sa din Highland Park, Michigan, ceea ce a redus viteza de asamblare a unui șasiu de la 12 ore și 8 minute la o oră și 33 de minute.

În anul următor, Ford a fabricat 308.162 de vehicule, mai mult decât producția tuturor celorlalți constructori de automobile la un loc.

În 1924, Modelul T cu numărul 10 milioane a ieșit de pe linia de montaj.

Când producția a luat sfârșit, după 19 ani, în mai 1927, peste 15 milioane de Modele T fuseseră construite.