Fabrice Formanoir lovește din nou. În ianuarie, acest pasionat colecționar de artă și un rafinat cunoscător al operei lui Gauguin a ajutat Getty Museum să expertizeze sculptura Head with Horns (Cap cu coarne).
În cele din urmă, muzeul din Los Angeles a fost nevoit să recunoască faptul că opera, pe care o achiziționase în 2002 pentru 4 milioane de dolari, nu era un Gauguin autentic.
Tablourile artistului francez intrate în colimatorul lui Fabrice Formanoir sunt Invocația (1903), expus la National Gallery of Art din Washington, și Femei și cal alb (1903), de la Museul of Fine Arts din Boston.
Cele două opere sunt considerate de cele două muzee ca fiind autentice și se presupune că au fost pictate de Paul Gauguin în Insulele Marchize, cu doar câteva luni înainte de moartea artistului.
Fabrice Fourmanoir a relevat mai multe incoerențe legate de cele două tabouri, care l-au determinat să afirme că este vorba despre niște falsuri.
În ceea ce privește Invocație, expertului i-a ridicat semne de întrebare prezența unei cruci în cimitirul din planul îndepărtat al tabloului, deoarece pictorul se afla într-o relație tensionată cu episcopul catolic.
De asemenea, în ceea ce privește reprezentarea femeii din prim-plan, Fourmanoir este intrigat că artistul o înfățișează cu păr pubian, ceea ce Gauguin nu ar fi făcut niciodată.
În ceea ce privește Femei și cal alb, expertul apreciază că vegetația din spate este mai degrabă caracteristică pentru Tahiti decât pentru Marchize.
Cele două opere atribuite (încă) lui Gauguin au fost descoperite în 1908, dar nu se știe cum au ajuns ele în Europa după moartea artistului, survenită cu cinci ani mai devreme.
Femei și cal alb a fost donat către Museum of Fine Arts în 1948, iar Invocația către National Gallery of Art în 1976.
Cele două muzee fac în prezent examinări minuțioase ale respectivelor lucrări.
O purtătoare de cuvânt al National Gallery of Art a oferit detalii despre aceste investigații: „Privim foarte serios semnele de întrebare privind atribuirea și proveniența și am examinat cu atenție Invocație, discutând cu universitari și incluzând-o în proiectele de cercetare. Ultimele lucrări ale lui Gauguin prezintă provocări deosebite, era adesea bolnav și trăia în Marchize și există puține documente de încredere privind operele sale de acolo.”