Epicentrul crizei alimentare mondiale
La mai bine de două luni de la invazia Ucrainei de către ruși, se profilează o criză alimentară globală din cauza opririi exporturilor agricole din Ucraina și țările învecinate (un sfert din comerțul internațional cu grâu, aproximativ o cincime din comerțul internațional de porumb).
Apel către NATO
În aceste condiții, cel mai mare manager de nave din lume îndeamnă țările NATO să ofere escortă pentru navele comerciale din Marea Neagră, anunță Financial Times.
René Kofod-Olsen, directorul executiv al V.Group, a declarat că alianța militară vestică ar trebui să asigure trecerea în siguranță a navelor comerciale prin Marea Neagră din cauza amenințării pe care o reprezintă navele de război rusești și minele navale.
„Ar trebui să cerem ca traficul nostru maritim să fie protejat în apele internaționale. Sunt sigur că NATO și alții au un rol de jucat în protecția flotei comerciale”, a spus Kofod-Olsen.
Financial Times susține, însă, că NATO nu va efectua misiuni de escortă.
„NATO nu are în vedere o misiune navală pentru escortarea navelor în Marea Neagră, dar aliații NATO care au granițe de coastă – Bulgaria, România și Turcia – au desfășurat nave pentru a găsi și neutraliza orice mine care ar putea fi în zonă”.
Solicitarea Kofod-Olsen vine în condițiile în care există o mulțime de incertitudini cu privire la minele navale din apele teritoriale ucrainene, iar primele de risc de război fac ca asigurarea unei nave care trece prin zonele periculoase să fie aproape imposibilă.
Este puțin probabil ca treimea de nord a Mării Negre să se redeschidă în curând, ceea ce face problematică aprovizionarea cu produse agricole a marilor comercianți precum Cargill, Bunge, ADM și Louis Dreyfus, scrie zerohedge.com.