Omagierea comandorului care a realizat prima hartă a coastei româneşti de la Marea Neagră și a murit în cea mai mare tragedie feroviară

 

Harta întocmită de el a fost premiată cu medalia de aur la Expoziţia Universală de la Paris, în anul 1900.

Comandorul Alexandru Cătuneanu, cel care a pus bazele Hidrografiei în ţara noastră şi a realizat prima hartă a coastei româneşti de la Marea Neagră, a fost omagiat, vineri, în cadrul simpozionului ştiinţific aniversar „1926-2020 – 94 de ani de hidrografie”, organizat la Direcţia Hidrografică Maritimă Constanţa, totodată fiind lansat şi un album privind activitatea hidrografică, a informat Statul Major al Forţelor Navale Române, transmite Agerpres.

A adus crucişătorul Elisabeta

Potrivit Direcţiei Hidrografice Maritime, comandorul Alexandru Cătuneanu s-a născut la Bucureşti, pe 17 octombrie 1862. La terminarea studiilor liceale (1881), a optat pentru Şcoala de Ofiţeri, iar ca armă, a ales Marina, fiind avansat la absolvire, în grad de sublocotenent (1883). A fost repartizat la Corpul Flotilei, unde a efectuat practica marinărească la bordul navei-şcoală Mircea, precum şi pe canoniera Griviţa.

În anul 1888, a fost desemnat să facă parte din echipajul care a adus crucişătorul Elisabeta din Anglia, de la Şantierul New Castle, până la Galaţi, iar în acelaşi an, la 1 iulie, ofiţerul a fost avansat în grad de căpitan şi i s-a încredinţat comanda remorcherului România.

Comandat al navei-şcoală Mircea

Următoarea comandă deţinută de ofiţer a fost cea a navei-şcoală Mircea, pe care a condus-o în marşuri de navigaţie atât pe Marea Neagră, cât şi pe Marmara şi Egee. Pe timpul acestor marşuri, au fost efectuate măsurători şi sondaje necesare determinării coastei şi a adâncimilor.

În 1898, ofiţerul a fost numit căpitan de port 1 la Constanţa, iar în anul 1900 a fost numit comandant la Apărarea port-mine.

Anul 1906 a însemnat avansarea ofiţerului în grad de căpitan-comandor, iar la 15 aprilie 1909 a fost numit comandant al crucişătorului Elisabeta. Din octombrie 1910, ofiţerul a fost mutat la Direcţia Marinei din cadrul Ministerului de Război, în funcţia de director, iar după patru ani a revenit în Marină, la Galaţi, fiind numit la comanda Diviziei de Dunăre. La organizarea de război a Marinei Militare, martie 1914, comandorul Al. Cătuneanu (fusese avansat în grad în anul 1911), a fost mutat la comanda Depozitelor Generale ale Marinei.

Comandorul Alexandru Cătuneanu a murit în cea mai mare tragedie feroviară din România, care a avut loc în gara Ciurea, judeţul Iaşi, în ziua de 31 decembrie 1916.