O mare operă de artă și o sursă istorică celebră: Tapiseria de la Bayeux
Tapiseria este unul dintre cele mai faimoase și bine conservate exemple de artă romanică existente și este considerată o capodoperă a artei medievale. Originile exacte ale Tapiseriei de la Bayeux sunt încă o chestiune de dezbatere în rândul savanților. Unii cred că a fost comandată de episcopul Odo, fratele vitreg al lui William Cuceritorul, și realizată în Anglia la scurt timp după cucerirea normandă. Alții susțin că a fost făcută în Normandia în aceeași perioadă și adusă în Anglia de însuși Odo. Indiferent de originile sale, tapiseria este o operă de artă extraordinară care spune povestea unuia dintre cele mai semnificative evenimente din istoria Angliei. Tapiseria înfățișează evenimentele care au condus la bătălia de la Hastings din 1066, în care forțele normande ale lui William au învins armata engleză.
Povestea începe cu moartea lui Edward Mărturisitorul, ultimul rege anglo-saxon al Angliei, și lupta ulterioară pentru tron. Harold al II-lea este înfățișat ca uzurpând tronul de la William, care este prezentat ca un pretendent legitim al coroanei engleze. Tapiseria îl arată apoi pe Harold al II-lea pregătindu-se pentru luptă împotriva forțelor lui William, inclusiv faimoasa scenă a lui fiind încoronat rege. Apoi, descrie evenimentele din Bătălia de la Hastings, inclusiv moartea lui Harold al II-lea și eventuala victorie a forțelor lui William. Tapiseria prezintă peste 600 de figuri, inclusiv soldați, cai și fiare mitice și include scene din viața de zi cu zi, precum și scene de luptă. Unul dintre cele mai fascinante aspecte ale tapiseriei este utilizarea simbolismului.
De exemplu, tapiseria prezintă Cometa Halley, care a apărut în 1066, ca simbol al bătăliei care se apropie. Cometa este prezentată ca un dragon de foc, care a fost un simbol comun al războiului în Europa medievală.
Tapiseria de la Bayeux a supraviețuit de aproape o mie de ani, în ciuda faptului că a fost supusă la numeroase amenințări și dezastre. În timpul Revoluției Franceze, tapiseria a fost aproape distrusă când a fost folosită pentru a acoperi vagoanele militare. De asemenea, a fost deteriorată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial când a fost expusă pentru scurt timp la Paris, iar o bombă a căzut în apropierea muzeului în care era ținută.