Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Noi descoperiri la faimoasa epavă de la Gribshunden
Articole online

Noi descoperiri la faimoasa epavă de la Gribshunden

epava

Noi descoperiri la faimoasa epavă de la Gribshunden

Gribshunden a fost o navă de război daneză care s-a scufundat în 1495 în Marea Baltică, în largul coastei Ronneby, Suedia. Prima mențiune despre navă apare într-o scrisoare scrisă de regele Ioan în 1486, în care se spune „in navi nostra Griffone”, care în latină înseamnă „în nava noastră Griffon”.

În timp ce era ancorată într-un port natural din apropierea portului Ronneby, nava Gribshunden a luat foc și s-a scufundat în mod misterios, eveniment care a fost consemnat în contemporanul suedez Sturekrönikan (Cronica Sturei) și în două surse germane, Cronica de la Lübeck a lui Reimar Koch și Cronica de la Danzig a lui Caspar Weinreich.

Un club de scufundări a descoperit pentru prima dată epava în anii 1970, la o adâncime de 10 m, dar, fără a fi conștient de semnificația ei, identitatea epavei nu va fi confirmată până în 2013. Epava este importantă la nivel internațional, fiind cea mai bine conservată navă din lume din Epoca Explorării – un substitut pentru navele lui Cristofor Columb și Vasco da Gama.

În cadrul unui studiu realizat de arheologii subacvatici de la Universitatea Lund, Muzeul Blekinge și Muzeul danez al navelor vikinge, cercetătorii au recuperat artilerie, arme de mână și componente importante ale aparatului de cârmă și ale castelului de pupa.

„Nicio altă navă din vremea explorărilor nu a supraviețuit atât de intactă”, spune conducătorul științific Brendan Foley de la Universitatea Lund. „Gribshunden oferă noi informații despre acele călătorii. Înțelegem acum dimensiunea și configurația reală a acelor nave care au schimbat lumea.”

Paola Derudas, doctorandă la Universitatea Lund, și Mikkel Thomsen, specialist al Muzeului navelor vikinge, au combinat modele 3D ale artileriei și cârmei pentru a recrea o importantă parte a navei. Aceasta este secțiunea din navă pe care probabil că o ocupau regele și nobilii, pe lângă artileriști și timonieri.

În prova vasului, modelele 3D ale stâlpului de la pupa și ale pieselor pentru scufundare (prin care treceau parâmele ancorei) oferă indicii despre funcțiile de cazare a echipajului, de manevrare a vasului și de fortificare a navei.

„Rămâne o altă mare enigmă: ce a cauzat cu adevărat scufundarea Gribshunden?”, se întreabă Foley. „Documentele medievale afirmă că a avut loc un incendiu și o explozie, dar noi nu am văzut niciun semn în acest sens. Poate că săpăturile de anul viitor vor furniza dovezi ale catastrofei”.

Registration

Aici iti poti reseta parola