De-a lungul anilor, despre moartea Papei Ioan Paul I. au apărut nulte speculații. Mulți s-au întrebat dacă nu cumva intențiile lui cu privire la ordinul iezuit (Societatea lui Iisus) i-a adus moartea,
Recent, influentul ziar american Washington Post a ridicat din nou mai multe întrebări legate de moartea lui Ioan Paul I, care a avut loc la 28 septembrie 1978 . Ziariștii americani susțin că și după atâtea decenii, moartea acestui papă e un caz încă nerezolvat .
O moarte suspectă
La acea vreme, anunțul oficial al Vaticanului vorbea despre cauze naturale. Cu toate astea, sunt mulți care vorbesc despre o otrăvire: o ipoteză care nu a fost niciodată confirmată.
Jurnaliștii americani vorbesc de „misterul și conspirația”care învăluie acest caz. Ar trebui clarificate, spun ei, nu numai circumstanțele decesului, dar și ceea ce urmat după dispariția Sfântului Părinte, pentru că aceste fapte ar putea lămuri modul în care a fost justificată moartea.
În acest sens, Washington Post pune două întrebări pertinente.
„De ce a anunțat în mod greșit Vaticanul identitatea celui care a găsit cadavrul papei?
„Faptul că marea presă americană relansează problema este deja o știre proprie importantă. Și este un punct asupra căruia merită să reflectăm și în ceea ce privește viziunea presei de peste ocean atât asupra Bisericii, cât și asupra Vaticanului”, scrie ziarul italian Il Giornale.
Conflictul papei cu iezuiții
Chiar dacă nici ziariștii de la Washington Post, nici cei de la Il Giornale nu intră în foarte multe amănunte legate de relația lui Ioan Paul I cu iezuiții, e bine să aflăm de unde a plecat conflictul lui Ioan Paul al I cu iezuiții.
Cardinalul Albino Luciani al Veneției a fost ales la 26 august 1978 ca succesor al papei Paul al VI-lea . Chiar înainte de a deveni Papă, se pare că el îți făcuse planul de a pune capăt manevrelor Societății lui Iisus.
Și se pare că și iezuiții se hotărâse deja să lupte cu Papa Ioan Paul I. De îndată ce a fost ales, iezuiții s-au pus în mișcare. Părintele Vincent O’Keefe, cel mai proeminent dintre cei patru asistenți generali ai lui Arrupe și, totodată, omul pregătit să-i succedă lui Arrupe ăn funcția de părinte general al Ordinului, a declarat unui ziar olandez că noul Papă ar trebui să reconsidere interdicția Bisericii despre avort, homosexualitate și preoție pentru femei. Interviul a fost publicat.
Papa Ioan Paul I a fost supărat. Iezuiții îl tratau cu dispreț. Afirmau, practic, că Societatea lui Iisus știe mai bine decât Papa ce morală trebuie să practice catolicii. Și, mai mult, era o dovadă că iezuiții își doreau autoritatea de a vorbi; adică de a uzurpa autoritea papei.
Ioan Paul I l-a chemat pe Arrupe și a cerut o explicație. Arrupe a promis cu umilință că va cerceta întreaga chestiune. Dar Ioan Paul I știa cât valorează promisiunile iezuiților. Pe baza dosarului critic întocmit pe vremea lui Paul al VI-lea și cu ajutorul unui bătrân iezuit foarte experimentat, părintele Paolo Dezza, Papa a scris un discurs de avertizare. . El plănuia să-l predea adunării internaționale a liderilor iezuiți și părintelui general Arrupe la Congregație generală a iezuiților care urma să aibă loc la Roma pe 30 septembrie 1978.
Discursul făcea referire la abaterile doctrinare din partea iezuiților. „Să nu se întâmple ca învățăturile și publicațiile iezuiților să conțină ceva care să provoace confuzie în rândul credincioșilor”.
Deși voalată, amenințarea era clară: Societatea lui Iisus avea să revină la rolul său, altfel Papa va fi forțat să ia măsuri.
Ce acțiune? Din memorandumurile și notele lui Ioan Paul, este clar că, dacă o reformă rapidă a Ordinului nu s-ar fi dovedit fezabilă, el a avut în vedere lichidarea efectivă a Societății lui Isus așa cum este astăzi – poate pentru a fi reconstituită mai târziu într-o formă mai ușor de gestionat.
Papa nu a rostit niciodată acel discurs . În dimineața zilei de 29 septembrie, după treizeci și trei de zile pe tronul lui Petru și cu o zi înainte ca acesta să se adreseze Congregației Generale a Societății, Ioan Paul I a fost găsit mort în pat, scrie Malachi Martin în cartea sa „Jesuits: The Society of Jesus and the Betrayal of the Roman Catholic Church”.