Misterul dispariției traulerului Girl Pat, declarat navă de pirați

 

La 1 aprilie 1936, traulerul Girl Pat, deținut de compania de pescuit Marstrand, al cărui căpitan era George „Dod” Orsborne, a plecat în larg pentru două săptămâni de pescuit.

Nava a fost dată dispărută când nu s-a întors la termen acasă, iar familiile echipajului și proprietarii erau îngrijorați să nu fi naufragiat.

Doar căpitanul Orsborne lăsase acasă șase copii.

Presa din întreaga lume a începută să facă speculații despre motivul dispariției vasului.

Navă de pirați

Până la urmă s-a ajuns la concluzia că Girl Pat a fost furată de echipaj, după ce fusese văzută în mai multe locuri.

Girl Pat a fos declarată navă de pirați de către autoritățile marinei engleze.

Se specula că echipajul spera să găsească o comoară pe o insulă din apropierea Americii de Sud sau că voia să pescuiască perle.

Lumea întreagă a asistat mai multe săptămâni la urmărirea Girl Pat de către vasele ce plecaseră în urmărirea sa.

Nava fugară a fost prinsă cu multă greutate, în iunie 1936, pe coasta Guyanei engleze și dusă la Georgetown.

Echipajul nu s-a predat decât după ce vasul a fost ciocnit de una dintre navele care îl urmărea.

Membrii echipajului au fost arestați.

18 luni de muncă silnică

Se știa, încă de la început, că Girl Pat avea instrumente de navigație minime la bord, așa că tocmai faptul că a fost văzută mai departe decât de Dover a fost uimitor.

Căpitanul și fratele său au fost judecați în toamna anului 1936, apărarea lor afirmând că compania de pescuit le-a cerut să scape de vas pentru a încasa asigurarea.

În cele din urmă, au fost găsiți vinovați și condamnați la 18 luni de muncă silnică.

Căpitanul care a dus-o acasă a fost R. W. Lawrence, fost navigator pe submarinului E14. Peste 500 de marinari au solicitat să facă parte din echipajul de întoarcere.

Girl Pat a intrat în portul Portsmouth pe 9 mai 1937 și a rămas acolo ca atracție turistică ceva timp, înainte de a se îndrepta spre Londra pentru a se bucura de aceeași celebritate.

Varianta lui Orsborne

În 1949, George „Dod” Orsborne și-a publicat autobiografia, „Stăpânul fetei Pat”.

El susținea că, de fapt, a fost angajat de guvernul britanic, când a furat-o pe Girl Pat, cu misiunea de a face o punte strategică cu războiul civil spaniol.

Orsborne mai spunea că s-a rătăcit din cauza instrumentelor de navigare rudimentare de la bord:

„Micul meu atlas nu avea o hartă care să arate întregul Atlantic dintre Africa și America de Sud.”

Ceea ce ar putea să-i dea dreptate lui Orsborne este faptul că autoritățile engleze au secretizat documentele afacerii „Girl Pat” până în 2038…