Micul funcționar care a ajuns Pair al al Marii Britanii și cel mai puternic om din Olanda. Secretele primelor mari afaceri cu petrol (II)

 

Pe la sfârșitul secolului al XIX-lea, în plină vogă a fugii după sursele de țiței, se descoperă zăcăminte în Sumatra.

Dar, în Olanda, unde fiecare își căuta norocul în colonii, nimeni nu se interesă de această nouă afacere.

Cu greu reușiră inginerul Stoop și negustorul August Kessler să găsească vreo câțiva capitaliști interesați de noile zăcăminte.

În 1890 înființară, la Amsterdam, societatea de exploatare a petrolului din Indiile Olandeze, Royal Dutch.

Dar societatea nu a dat de la început de izvoare bogate. Pe atunci piața era îndestulată de petrolul american și cel rusesc.

Nimeni nu îndrăznea să se bage între cei doi giganți.

August Kessler, la înființarea societății, a protejat pe un mic funcționar din colonii, pe care l-a numit director la Royal Dutch.

Tânărul se arătă vrednic de avansare, având curajul să între în luptă cu societățile americane.

Henry Detterding, micul funcționar, a ajuns, în anii 1930, Pair al Marii Britanii, una dintre cele mai puternice personalități ale Imperiului Britanic și cel mai tare om din Olanda.

Ținea în mână firele întreprinderilor lui răspândite în toată lume.

Strategia tânărului Henry Detterding era aceea de a-și căuta un „impresar” politic.

Război cu Rockfeller

Știind că, dacă va lupta pe două fronturi, adică cu Rusia și America, va pierde, dădu cel mai formidabil război cu Rockfeller, asigurându-și, mai înainte, colaborarea guvernelor englez și olandez.

Lupta era inegală, dar pe vremea aia exista un negusor care vindea gaz lampant în țările asiatice, Markus Samuel.

Acesta avea o flotă prin care expedia, din Batum, petrolul rusesc spre Indii și Oceania.

Până la Samuel, vapoarele nepoților lui Alfred Nobel făceau transportul numai pe Marea Caspică.

Samuel trecu la trimiterea vapoarelor lui în oceane.

SHELL

Ca să ajungă în China și Japonia trebuia să treacă prin Canalul de Suez.

Administrația Canalului era agitată, crezând că trecerea tancurilor cu petrol ar putea produce o explozie catastrofală.

Ca să liniștească spiritele, Samuel a transporat petrolul  în bidoane, care purtau marca lui, o scoică, în englezește SHELL.

Înainte de a face negoț cu petrol, Samuel exporta scoici în Anglia, pentru fabricarea sidefului…

Tovărășia dintre Samuel și Dettering a început în 1902.

După câțiva ani buni, englezii aveau aveau puncte de alimentare pentru flota lor mai peste tot în lume…