La început, pe Gustave Eiffel l-a lăsat rece Turnul

 

Pe 31 martie 1889, este inaugurat Turnul Eiffel, ca avanpremieră la Expoziția Universală de la Paris, care comemorează centenarul Revoluției Franceze. Împotriva tuturor așteptărilor, va deveni un simbol recunoscut universal al capitalei Franței.

„Părintele” Turnului Eiffel este un inginer foarte marcant al timpului său. El privește fierul ca pe materialul arhitecturii viitorului.

Gustave Eiffel își creează propria sa companie, în 1867, la vârsta de 35 de ani, și creează structuri metalice în formă de rețea, care sunt o combinație de lejeritate, suplețe și rezistență.

Nu doar inginer, ci și om de afaceri priceput, el construiește viaducte în Portugalia și în provincia franceză Auvergne.

Tot el este și constructorul gării din Budapesta și al structurii Statuii Libertății.

Gustave Eiffel este deci un inginer de mare prestigiu atunci când guvernul de la Paris decide celebrarea centenarului cuceririi Bastiliei printr-o expoziție universală pe esplanada de la Champ-de-Mars, pe malul Seinei.

Încă din 1984, organizatorii lansează ideea unui turn de 1000 de picioare (circa 300 de metri), ca simbol al măreției regăsite a Franței și a prosperității instituțiilor republicane.

Proiectul societății Eiffel & Co este ales în urma unui concurs la care participă o sută de proiecte. Acesta este opera a doi ingineri ai biroului de studii al companiei.

La început, Gustave Eiffel manifestă indiferență față de concurs și de proiectul companiei sale. Apoi începe să fie interesat, când realizează anvergura sa mediatică și simbolică. Atunci răscumpără brevetul de la inginerii săi.

Devenit singur proprietar al turnului, este acum sigur că acesta îi va purta numele.

La început, detractorii proiectului sunt foarte numeroși. Pe 14 februarie 1887, Le Temps publică un manifest de protest semnat de personalități din lumea artelor și a literelor, printre care Lecomte de Lille, Guy de Maupassant, Alexandre Dumas fiul, Charles Garnier, Sully Prudhomme, Paul Verlaine…

În ciuda opoziției, turnul este construit în 2 luni, 2 luni și 5 zile, fără nici un accident mortal.

Succesul popular este instantaneu. Nu mai puțin de două milioane de vizitatori se suie în turn pe durata expoziției, fie pe scări, fie cu ascensoarele, ele însuși revoluționare din punct de vedere tehnic.

Prevăzut să fie demolat după Expoziție, Turnul Eiffel va supraviețui datorită instalării în vârful său, de către Gustave Eiffel însuși, a unei antene care să retransmită primele emisiuni radio pentru parizieni.