Generația Beat. Nașterea culturii cool
Acest fapt se datorează doar în parte tematicii operei lor, acoperind spectrul larg al consumului de droguri asociat cu o viață boemă și cu o necontenită exploatare a spațiului sexual, nu doar hetero. Cu alte cuvinte, beatnici au subminat convenția, tabu-ul și cenzura, propovăduind libertatea.
Asupra emergenței spiritului Beat au conlucrat atât evenimente cultural-artistice, cât și social-politice, pe lângă incidentele, dintre care aș aminti împușcarea lui Vollmer de către Burroughs în 1951 în Mexic sau călătoriile lui Kerouac și Cassady prin SUA, și întâlnirile de care am amintit. Cei mai mulți dintre viitori beatnici au fost afectați în copilărie sau adolescență de criza anilor ’30, iar bombele atomice aruncate asupra orașelor japoneze Hiroshima și Nagasaki au constituit evenimente majore în cristalizarea contra-culturii americane de mai târziu. Era postbelică în care se manifestă artistic Generația Beat e deopotrivă una a prosperității și a incertitudinilor.
Războiul Rece impune un anumit conformism ideologic pe care beatnicii l-au repudiat, promovând un spirit refractar și polemic
În ceea ce privește înrâuririle artistice și literare, la baza mișcării BEAT stau curente mai vechi, cum ar fi romantismul britanic, prin Blake, sau transcendentalismul american, prin Whitman, însă nu se rezumă la atât suportul cultural-filosofic al mișcării. Apariții mai recente, precum subgenul jazz BEPOP, care prin saxofonistul Charlie Parker, model nu numai artisticmuzical, ci și, dacă pot spune așa, uman, cu un stil de viață propriu beatnicilor, a modificat filosofia tinerilor artiști beat, sau expresionismul abstract al lui Pollock, al cărui mod de a picta pe jos, turnând vopseau peste planșe pentru a genera o pictură pură[2], a impresionat profund beatnicii. Nu trebuie uitată influența pe care a avut-o budismul zen asupra beatnicilor. Și în acest caz, tot în urma unei întâlniri care a avut loc între profesorul de filosofie budistă de la Universitatea Columbia, D.T. Suzuki, și beatnicii Kerouac, Ginsberg și Orlovsky în 1957.
Preocupați de problema iluminării, beatnicii au încercat să găsească această nouă viziune, prin studierea dharmei.
În ansamblu, beatnicii au realizat multe pentru societatea modernă; au spart restricțiile, au rescris literatura, au eliminat convențiile care au fost impuse muzicii și artei și au oferit noi oportunități generațiilor.Generația Beat continuă să impulsioneze spiritul creativ. Parte a establishmentului pe care îl contestau odinioară, e drept, fără voia lor, beatnicii sunt azi etaloane, Ferlinghetti, tovarășul de drum și editorul poeților beat, fiind, până de curând, dovada vie a perenității demersului lor.