Emblematicul Far Genovez din Constanţa, reaprins după 107 ani

 

Apare în picturi, fotografii, vederi, memorialistică, este un simbol al oraşului, una dintre cele mai frumoase clădiri de pe faleza constănţeană.

Farul Genovez, care nu a mai funcţionat din anul 1913, a fost readus la viaţă, luminând din nou, prin implicarea preşedintelui filialei judeţene a Uniunii Armenilor din România, Liviu Merdinian.

Potrivit lui Liviu Merdinian, „povestea” a început încă din octombrie 2015, atunci când împreună cu primarul Constanţei a fost inaugurată placheta de patrimoniu pentru Farul Genovez.

Farul nu mai avea mecanism, nu mai avea lupă, nu mai avea support, a declarat Liviu Meridian, potrivit agerpres.ro.

A trebuit să fie reconstruit parţial miezul de sticlă, suportul pe care este amplasat a fost refăcut, iar sursa de lumină a fost aşezată conform specificaţiilor actuale, astfel încât să nu deranjeze navigaţia maritimă din port. 

Denumirea

Conform acestuia, istoria numelui Farului Genovez este încă un mister, în sensul că nu se ştie exact dacă a fost ridicat pe la 1300 de genovezi sau dacă numele vine de la un calificativ acordat de turcii care au ocupat Dobrogea până în 1878, impresionaţi de construcţiile înalte cu ziduri groase pe care le-au întâlnit la Constanţa şi cărora le-au atribuit denumirea de Geneviz Calee (cetate genoveză).

La Constanţa au existat mai multe construcţii care au purtat numele de Chei genoveze, Magazii genoveze, aşa că denumirea de Far Genovez vine oarecum în logica lucrurilor.

Cert este că Farul Genovez aşa cum îl vedem şi acum a fost ridicat între 1858 şi 1860 de firma britanică Danube & Black Sea Railway and Kustendje Harbour Limited, având ca șef de lucrări un inginer francez de origine armeană. Artin Aslan, care s-a îndrăgostit de Miriam, una dintre nepoatele hangiţei Radicevici, nu a mai plecat din Constanţa, scrie agerpres.ro.

Pe lângă destinaţia sa principală, de înlesnire a navigaţiei, arhitectura lui deosebită l-a transformat şi într-un loc de întâlnire pentru constănţeni.

Farul a fost dotat cu lumină statică şi a funcţionat până în 1913, când instalaţia de iluminat a fost dezafectată. În 1948 a fost restaurat, şi, de atunci, a avut un rol turistic de necontestat pentru Constanţa.

Farul Genovez a funcţionat timp 53 de ani (1860 – 1913), când rolul de ghidare a navelor spre portul Constanţa i-a revenit mult mai modernului far Carol I, amplasat în capătul digului din portul maritim.

Farul are o înălţime de 12 metri de la sol, însă pentru că este aşezat pe un punct mai înalt decât nivelul mării pare mult mai mare.