Destinația istorică de weekend: Torre de Belem de lângă Lisabona

 

Simbol al orașului Lisabona, dar și al Portugaliei în general, Torre de Belem (Turnul din Belem) sau Turnul St. Vincent (denumirea oficială) trebuie să fie pe lista tuturor pasionaților de istorie care vizitează capitala Portugaliei.

Construit pe malul nordic al râului Tagus între 1514 și 1520, turnul a avut un rol eminanente defensiv, parte a sistemului de apărare a Lisabonei, fiind în același timp și un prețios model de arhitectură militară, având două niveluri de artilerie, ceea ce permitea susținerea unor tunuri de rază lungă.

Conform site-ului oficial, Regele Joao al II-lea, primul fiu al lui Alfonso al V-lea și al Reginei Isabela, ajuns pe tron la 28 august 1481, a fost primul care a dorit ridicarea unui sistem defensiv pe toată lungimea râului atât pe partea de nord, cât și de sud, de la Lisabona până la Cascais.

N-a mai apucat să își realizeze visul fiindcă a murit în 1495, iar pe tron i-a urmat cumnatul său Manuel I.

După 20 de ani

Abia 20 de ani mai târziu (1515), Manuel I decide ridicarea turnului din Belem, pe locul unde Joao al II-lea dorea să ridice o fortăreață.

Planul a fost realizat de Garcia de Resende, iar construcția a fost coordonată de Francisco de Arruda.

În 1521, Gaspar de Paiva este numit primul guvernator al turnului.

Închisoare

În 1580, turnul este înconjurat de soldații ducelui de Alba, reprezentant al spaniolilor.

Turnul devine oficial închisoare și este extins pentru a găzdui mai mulți soldați.

Nouă ani mai târziu, Filip al II-lea al Spaniei (Filip I al Portugaliei) decide să construiască o fortăreață lângă turn.

În 1640, turnul găzduia mai mulți deținuți politici, contestatari ai regimului.

Fortul

În 1780, în timpul  Reginei Maria I, generalul Guilherme de Vallere construiește fortul Bom Sucesso.

Doi ani mai târziu vrea să lege turnul de fort pentr-un zid, unde să fie amplasate tunuri. 

În timpul invaziei lui Napoleon (1808-1814), turnul a suferit mai multe modificări necesare pentru a susține diferite echipamente militare.

Restaurare

În 1845, turnul a fost restaurant de regina Maria a II-a, cu sprijinul ministrului Apărării, ducele de Terceira.

Au fost adăugate noi elemente sculpturale. În 1867 s-a decis construirea unui bazin în jurul turnului.

Două ani mai târziu s-a încercat construirea unei fabrici în fața turnului, însă localnicii s-au opus.

Patrimoniul UNESCO

În 1940, turnul a fost preluat de Ministerul de Finante.

“Barăcile filipineze” au fost demolate, iar turnul a suferit noi modificări. Se adaugă și un zid care să protejeze intrarea.

Abia în 1983, turnul capătă aspectul de astăzi, când se amenajează un lac artificial în jurul său, pentru a da senzația că se află integral în râul Tagus.

Din același an, turnul devine parte patrimoniului cultural UNESCO.

Intrarea, o aventură în sine

Intrarea în turn se face pe un pod de lemn, uneori o aventură în sine, mai ales din cauza valurilor mari care izbesc zidurile și uneori acoperă cu apă tot podul.

Atracția principală este terasa superioară, urmată de sala guvernatorului, sala regelui, sala de audiențe, capela și terasa inferioară.

 

Ce mai vizitez la Belem?

La Belem puteți petrece o zi întreagă și să vizitați pe lângă Torre de Belem, și fortul Bom Sucesso, mănăstirea Jeronimos (despre care vom relata mai multe într-un articol viitor), schimbarea gărzii la Palatul Belem și Monumentul Descoperirilor.

Nu ratați să gustați celebrele Pasteis de Belem și pentru cei pasionați vizitați și Muzeul Național al Trăsurilor.

Preț și orar

Aflat la doar șase kilometri de Lisabona, Turnul din Belem este deschis de marți până duminică de la ora 10.00 până la 17.30 (octombrie-mai, ultima intrare la 17.00) sau 18.30 (mai-septembrie, ultima intrare la 17.00). Este închis în zilele de luni, 1 ianuarie, duminică de Paște, 1 Mai, 13 iunie și 25 decembrie.

Atentie! Vizitarea turnului sau a terasei superioare poate fi sistata în orice clipă de catre administratori din cauza vremii nefavorabile (furtuni, valuri mari)

Un bilet de intrare costă 6 euro pentru adulți. Există o reducere de 50% pentru persoanele peste 65 de ani, dar și pentru familii: 1 adult plus minimum 2 copii de până la 18 ani.

Intrare gratuită pentru posesorii cardului turistic Lisboa. Există și un bilet combi, 12 euro pentru Mănăstirea Jeronimos și Torre de Belem.

Turnul este o atracție istorica foarte îndrăgită de turiști, de aceea se formează cozi uriașe în sezon și este indicat să sosiți cât mai de dimineață.

Durata vizitei este de 20-30 de minute.

Maximum 150 de oameni au voie să viziteze simultan turnul, astfel că până nu iese cineva, nu poate intra altcineva.

De evitat ziua de duminică, când localnicii au intrare gratuită între 10 și 14.00.

Cum ajung la Belem?

Cel mai simplu este cu tramvaiul 15E din piața centrală din Lisabona (Praca do Comercio). Circulă la fiecare 10 minute şi durata călătoriei este de 30-35 de minute (de obicei este foarte aglomerat). Atenţie la hoţii de buzunare!

Cea mai apropiată stație de turn este Largo da Princesa, de unde o plimbare pe jos de 8 minute (600 de metri) vă aduce chiar pe treptele turnului. Un bilet de tramvai costă 3 euro și poate fi cumpărat în tramvai. Un abonament pe o zi costă 6,40 euro plus 0,50 (cardul Viva Viagem pe care se încarcă) și poate fi cumpărat doar din stațiile de metrou.

Dacă doriți să petreceți o zi întreagă la Belem și să vizitați toate obiectivele menționate anterior, atunci autobuzul 728 (tot din piața centrală, dar la fel de aglomerat) vă va lăsa chiar în fața Mânăstirii Jeronimos.

O variantă optimă și o atracție în sine este linia de tren Lisabona- Cascais, care circulă din 12 în 12 minute și vă lasă în Gara Belem, de unde puteți vizita pe rând Muzeul Trăsurilor, Palatul Belem, gustați câteva Pasteis de Belem, apoi Mânăstirea Jeronimos, Monumentul Descoperirilor, turnul și fortul. Distanța totală între toate aceste puncte este de puțin peste 2,5km (30 de minute pe jos).

Un abonament pe o zi care acoperă atât traficul din Lisabona, cât și toate localitățile până la Cascais și Sintra, inclusiv Belem  (tren, tramvai, autobuz, ascensoare și funiculare) costă 10,55 euro de persoană.

SURSA FOTO: Istvan Deak

Parteneri