Online

Bidonul V din Sahara și servanții săi

 Cătălin Pena
Bidonul V din Sahara și servanții săi

În presa română apăreau, în a doua parte a deceniului patru al secolului XX, primele relatări despre Bidonul V din Sahara.

Un gazetar rămas anonim scria că Sahara se putea traversa în șase zile cu automobilul și în 15 ore cu avionul. Iată ce mai scria el: „ Pentru organizarea acestor transporturi moderne, în diversele oaze s-au instalat garaje, aerodroame și depozite de benzină, unde automobilele și avioanele se pot aproviziona cu combustibil și schimba orice piesă stricată.
Desigur că servanții acestor stațiuni de aprovizionare nu au o soartă prea de invidiat, izolați pe mica insulă de verdeață, pierdută în imensul ocean de nisip. Dar cel mai celebru prin izolarea sa și prin soarta vitregă a servanților săi este celebrul Bidon V, cum a fost poreclită ultima stațiune de aprovizionare din deșertul Saharei.
Bidonul V se află la o depărtare de 1000 km de cea mai neînsemnată așezare omenească. Situat în plin deșert, fără nici o oază prin apropiere, este punctul cel mai periculos al deșertului, unde altădată își găseau pieirea toate caravanele, din pricina deselor furtuni.
Bidon V are șase oameni, aleși din cei mai capabili, care stau timp de șase luni, după care obțin șase luni de concediu plătit în Europa (...) Apa se extrage dintr-un puț care are o adîncime de 1100 de metri și un debit zilnic de doi mc pe zi, care abia ajung pentru cei șase servanți ai stației. Cei de la Bidonul V nu sunt niște sfinți, ci niște vechi și încercați aventuriei ai Saharei, singurii cărora li s-a putut da această delicată misiune”.
În 1923, o expediție organizată de Cie Générale Transsaharienne,pentru a stabili calea cea mai scurtă între Algeria și Sudan, a plecat de la Regain, ultimul punct locuit din deșert, pentru a plasa, la fiecare 100 km, balize, adică bidoane goale.
Astfel, au apărut bidonul 1, bidonul 2 etc ... Cie Générale Transsaharienne, câțiva ani mai târziu, pentru a simplifica această traversare a deșertului, crea un punct de aprovizionare care să taie regiunea deșertului dintre Reggan și primul post al Sudanului, și astfel a apărut un depozit de benzină și apă numit Bidon V. La momentul Raliului Saharien Médiierranée-Nige în 1930, traversarea nu se poate face într-o singură etapă, așa că Guvernământul General al Algeriei a decis să se stabilească o tabără din două caroserii de mașini și o benzinărie Shell. În ianuarie 1934, a apărut și un aeroport, care a servit pentru croazieră aeriană a generalului Vuillemin. Atunci Bidon V devenit celebru...
Și, din 1930, Bidon V a luat importanță în fiecare an, deoarece un distribuitor de benzină Shell pentru mașini a fost plasat acolo de General Transsaharienne Cie, precum și două caroserii de mașini de dormit pentru a servi drept adăpost. În ianuarie 1934, un distribuitor Shell pentru avion a fost instalat la Bidon V, pe aeroportul apărut acolo, care a servit pentru croazieră aeriană a generalului Vuillemin.

 

Inapoi la articole
CAPITAL
ANIMALZOO
DOCTORUL ZILEI
EVZ MONDEN
Citește în continuare pe EVZ Istoric