Artista concertistă Maria Anda cere două milioane daune pentru că primăria i-a spus că nu este în cea mai bună condiție artistică

 

Maria Anda, „artistă concertistă”, domiciliată în strada Biserica Popa Chițu nr. 20 (telefon 1.29.51), organizase pentru ziua de 28 iunie 1942 un „festival artistic literar și muzical” la sala Dalles (foto).

Potrivit obiceiului, s-a prezentat la 8 iunie 1942 intendentului general Constantin Florescu, pe atunci secretar general al Capitalei, cu o cerere prin care solicita „înaltul și prețiosul concurs, cumpărându-i o serie de bilete”.

Intendentul a cerut avizul Direcțiunii Mișcarea Culturală, iar Horia Oprescu, directorul departamentului, a scris următoarele pe cerere:

„Doamna Maria Anda a dat numeroase și dese concrete despre care specialiștii spun că au fost de o calitate modestă.

Din această pricină, de câțiva ani d-na Maria Anda nu a mai fost pusă nici măcar în programul ateneelor populare”.

Ca urmare la acest referat, intendentul general Florescu a dat la 14 iunie 1942 rezoluția următoare:

„Se va avea în vedere în sezonul de toamnă”.

Chemată fiind să ia cunoștință de conținutul rezoluției, Maria Anda a avut un incident cu Ion Udriște Olt, care era pe atunci director de cabinet al Primăriei municipiului.

Primul tenor al cabinetului primărial i-ar fi spus artistei următoarele cuvinte, citate în plângerea înaintată forurilor judecătorești:

„De ce își bați joc de noi, doamnă? E destul că trebuie să ne pierdem vremea cu astfel de lucruri. Bagă de seamă că sunt la putere și fac ce vreau”.

Din motive pe care nu le-am putut desluși, Maria Anda s-a plâns Parchetului că a fost defăimată, dar numai contra primarului general și a domnilor Horia Oprescu și prof. Mihail Vulpescu.

Cu prilejul cercetărilor operate la un cabinet de instrucție, Horia Oprescu a dat o declarație în care a susținut:

„Am opinat pentru respingerea cererii de subvenție pe considerentul că reclamanta nu este în bună condiție artistică”.

Iar prof. Mihail Vulpescu a declarat:

„Sunt conducătorul secției muzicale a direcției Mișcarea Culturală din Primăria Municipiului București și știu că reclamanta a fost exclusă din acea direcțiune de vreo opt ani pentru că nu corespunde niciunei condițiuni artistice”.

Plângerea penală a fost clasată pe considerentul că nu întrunea elemente penale, cei doi funcționari superiori ai Primăriei neavând altă vină decât aceea de a fi referit superiorului lor o situație care corespundea realității.

Maria Anda nu s-a lăsat și a intentat o nouă acțiune penală direct, cerând două milioane lei daune pentru prejudiciul adus carierei sale artistice.

Și această acțiune penală a fost stinsă prin amnistie, iar cea civilă a fost respinsă de Judecătoria ocolului 3 tot pe considerentul că faptele nu întrunesc elemente penale.

În 1946, Maria Anda i-a dat din nou în judecată pe Oprescu și Vulpescu.

După cum se vede, artista concertistă avea timp de procese, pe lângă activitatea sa… artistică, literară și muzicală.

 

Sursa: Gazeta Municipală din 26 mai 1946