Evenimentul Istoric > Articole online > Istoria universală > Apelul de salvare al Titanicului a fost ignorat de o navă aflată în apropiere
Articole online

Apelul de salvare al Titanicului a fost ignorat de o navă aflată în apropiere

Ignorarea semnalelor

Pe 5 aprilie 1912, vaporul britanic Leyland Line, SS California, a părăsit Royal Albert Dock din Liverpool Anglia și se îndrepta spre Boston, Statele Unite. Comanda navei era la căpitanul Stanley Philip Lord.

Prima săptămână pe mare a decurs fără probleme. Duminică, 14 aprilie, la ora 18:30, în timp ce naviga în apele Oceanului Atlantic de Nord, operatorul a semnalat că există trei aisberguri. Același avertisment l-a primit și Titanicul.

La ora 22:20, Californianul a dat peste un aisberg, iar căpitanul Lord a decis să oprească nava din motive de siguranță și să continue călătoria de dimineață. În acel moment, nava era foarte aproape de Titanic. Când a întrebat căpitanul dacă mai sunt și alte nave în zonă, i s-a răspuns: „Numai Titanic”.

O oră și 10 minute mai târziu, în jurul orei 23:30, Titanicul a lovit un aisberg, având o viteză foarte mare. Cinci minute mai târziu, a fost trimis primul semnal că nava are probleme. La 23:40, Titanicul și-a oprit motoarele.

Ofițerul James Gibson a depus mărturie că la ora 00:55, ofițerul Herbert Stone i-a spus că a observat cinci rachete pe cer în apropierea navei. Stone a mărturisit că l-a informat pe căpitanul Lord despre rachete, dar că nu le-a raportat ca semnale de atenționare. Lord a ordonat lui Stone să-l țină informat dacă se schimbă ceva în legătură cu nava. El i-a mai ordonat să continue să încerce să contacteze nava cu lampa Morse, dar nu a ordonat ca aceasta să fie contactată prin wireless. Apoi, căpitanul s-a dus să doarmă.

La câteva minute după ora 02:00, Gibson l-a informat pe căpitanul Lord că au fost văzute opt rachete albe. Căpitanul i-a spus că sunt „rachete de companie” și a rămas să doarmă. La ora 02:20, pe 15 aprilie 1912, RMS Titanic s-a scufundat.

Vinovat pentru dezinteres

Căpitanul Lord s-a trezit la ora 04:30 și a ordonat trezirea lui Evans pentru a afla ce s-a întâmplat cu nava din noaptea precedentă. Atunci a aflat că Titanicul s-a scufundat. Căpitanul a ordonat să se plece în căutarea navei. Când au ajuns la fața locului, RMS Titanic îi salva pe ultimii supraviețuitori. În căutarea altor supraviețuitori, echipajele ambelor nave au descoperit doar cadavre.

Ajunși în America, membrii echipajului au fost chemați să depună mărturie. Mulți dintre aceștia au fost contactați de presă pentru a-și spune poveste, unii dintre ei acceptând. Astfel, a doua zi, două ziare au prezentat cum Californianul SS a ignorat semnalele Titanicului. Atunci când Căpitanul Lord a decis să vorbească cu presa, povestea lui era diferită de fiecare dată. Când a fost întrebat despre poziția exactă a navei din acea noapte, căpitanul a refuzat să răspundă, spunând că este un  „secret de stat”.

Cu toate că nu au fost aduse acuzații oficiale împotriva căpitanului Stanley Lord, angajatorul său l-a concediat la câteva luni după ce a izbucnit acest scandal. Pe de altă parte, căpitanul RMS Titanic, Arthur Rostron, a devenit un erou atât în Anglia, cât și în Statele Unite, salvând peste 700 de oameni de pe navă.

Registration

Aici iti poti reseta parola