Evenimentul Istoric > Articole online > Caleidoscop > Acest tip de carburant nu se va mai găsi! Scenariu de coșmar pentru milioane de șoferi
Articole online

Acest tip de carburant nu se va mai găsi! Scenariu de coșmar pentru milioane de șoferi

În timp ce toată lumea se concentrează obsesiv pe țiței și benzină, un scenariu teribil îi amenință pe cei care au mașini cu motor Diesel.

Avertismentul vine din Statele Unite, mai exact de la șefii uneia dintre cele mai mari case de tranzacționare a mărfurilor, care este și cel mai mare comerciant independent de petrol.

UE,. în fața unei penurii „sistemice” de motorină

În intervenția pe care au avut-o marți la Summitul Global FT Commodities de la Lausanne, în Elveția, liderii corporativi au estimat că până la 3 milioane de barili de petrol și produse derivate ar putea fi pierdute ca urmare a sancțiunilor implementate împotriva Rusiei. Asta în condițiile în care piețele globale se confruntă deja cu probleme în satisfacerea cererii de motorină. Europa este cea mai expusă riscului unei penurii „sistemice” din cauza dependenței de livrările rusești. Cu alte cuvinte, n-ar fi exclus să se ajungă la raționalizarea acestui tip de carburant.

„Un lucru care preocupă pe toată lumea este furnizarea de motorină. Europa importă aproximativ jumătate din motorină din Rusia și jumătate din Orientul Mijlociu”, a declarat Russell Hardy, șeful comerciantului de petrol Vitol din Elveția. „Există un deficit sistemic de motorină.”

Potrivit datelor publicate de Financial Times, livrările rusești reprezintă numai aproximativ 15% din consumul de motorină al Europei.

Hardy spune, însă, că există un consum mai mare de motorină în Europa în comparație cu benzină și că acest lucru contribuie la crearea penuriei de combustibil pentru motoarele Diesel. El a adăugat că rafinăriile și-ar putea crește producția de motorină ca răspuns la prețurile mai mari în detrimentul altor produse derivate din petrol pentru a susține aprovizionarea, dar a avertizat că raționalizarea motorinei este o posibilitate reală.

Torbjorn Tornqvist, co-fondator și președinte al Gunvor Group, companie cu sediul la Geneva, e și mai îngrijorat. „Dieselul nu este numai o problemă europeană; este o problemă globală. Chiar este.”

Piața spot a gazelor e paralizată

Tornqvist a avertizat, de asemenea, că piețele europene de gaz nu mai funcționează corect, deoarece comercianții se confruntă cu cereri uriașe din partea băncilor. „Nu m-am gândit niciodată că cineva ar putea spune „ah, gazul a scăzut sub 100 per megawatt/ oră, este foarte ieftin”.

Contractele futures pe gaz legate de TTF, prețul angro al gazului în Europa, au oscilat de la aproximativ 70 de euro pe megawatt-oră înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia la aproximativ 230 de euro în urmă cu două săptămâni. În această săptămână, au scăzut sub 100 de euro. Înainte de mai 2021, prețul gazelor în Europa era sub 20 euro pe megawat oră.

După cum s-a menționat săptămâna trecută, cei mai mari comercianți de energie din Europa au cerut guvernelor și băncilor centrale să ofere sprijin de urgență pentru lichidități pentru a menține funcționarea piețelor de gaz și energie, deoarece mișcările bruște ale prețurilor declanșate de criza din Ucraina au tensionat piețele de mărfuri.
Hardy a spus că pentru a transporta o marfă echivalentă cu 1 megawat oră de gaz natural lichefiat la prețul de 97 de euro, comercianții trebuie să furnizeze 80 de euro în numerar.

Mai rău, confirmând că Europa se confruntă cu o iarnă și mai rece, Tornqvist a spus că utilitățile europene vor avea dificultăți să umple depozitul de gaz pentru iarna viitoare, având în vedere starea „paralizată” a pieței spot a gazelor, dacă decidenții nu intervin pentru a oferi garanții și pentru a proteja cumpărătorii împotriva fluctuațiilor de preț.

Revenind însă la motorină, Javier Blas de la Bloomberg a postat pe Twitter câteva dintre cele mai înfricoșătoare citate ale directorilor executivi din domeniul energiei la summitul dFinancial Times:

CEO-ul Trafigura, Jeremy Weir a declarat: „Piața de motorină este extrem de strânsă. Va deveni mai strânsă și probabil va ajunge la epuizări de stoc”.

Fără motorină, nu numai că traficul în Europa se va opri, dar, mai mult, lanțurile de aprovizionare bazate pe camioane din SUA vor fi în curând paralizate, scrie zerohedge.com.

 

Registration

Aici iti poti reseta parola