A condus raidul aviatic Bucureşti – Capetown din 1935 și a fost condamnat la 20 de ani temniţă grea de comuniști

 

A fost numit în 1940 la conducerea aviaţiei, ca şef de Stat Major al Comandamentului Forţelor Aeriene, deţinând în acelaşi timp şi funcţia de subsecretar de stat la Ministerul Apărării Naţionale, pentru Aer şi Marină, când avea gradul de colonel.

Imediat după 23 august 1944 a fost demis şi pus sub pază la domiciliu de noile autorităţi, la presiunea sovieticilor.

A fost judecat în februarie 1946, făcând parte din lotul de 17 miniştri ai guvernelor Antonescu.

A fost condamnat prin sentinţa nr. 15197 din august 1948 la 20 de ani temniţă grea pentru crimă de război. A fost încarcerat la Aiud, Văcăreşti, Râmnicu Sărat şi Gherla, potrivit paginii de Facebook a IICMER.

A fost graţiat la 18 aprilie 1964 prin Decizia nr. 176 a Consiliului de Stat și a murit pe 3 aprilie 1971.

Gheorghe Jienescu s-a născut pe16 septembrie 1894. Ofiţer de carieră, general aviator, Gheorghe Jienescu a fost unul dintre pionierii aviaţiei româneşti, având în palmares numeroase premiere, dintre care unele pot fi cotate drept internaţionale.

În Primul Război Mondial a luptat ca infanterist, fiind decorat cu Coroana şi Steaua României cu spade.

După război a fost ales în grupul ofiţerilor trimişi să ia cursuri de aviaţie în Occident cu scopul de a răspunde noilor nevoi ale armatei, specialitate în care a excelat, avansând rapid.

În 1935 a condus raidul aviatic Bucureşti – Capetown, un eveniment important în istoria aviaţiei având în vedere tipurile de aparate folosite şi condiţiile de desfăşurare.

Evenimentul a fost un mare succes. Reîntoarcerea în țară s-a făcut pe aerodromul Băneasa unde participanții au fost întâmpinați de o mulțime de oameni și de înalte personalități ale vremii: miniștrii Apărării și al Aerului, președintele Federației Aeronautice Internaționale, primarul capitalei, comandantul aviației militare etc.

Pentru aceste fapte echipajul care a realizat raidul București – Capetown va fi decorat cu ordinul „Virtutea Aeronautică”.

Iată cum se încheie o frumoasă aventură la care participă și Gheorghe Jienescu, ale cărui calități extraordinare l-au recomandat pentru acest raid. „Măiestrie în ale zborului, curaj și avânt în văzduh; seriozitate și viață ordonată la pământ”, sunt în rezumat, calificativele cu care pe atunci, superiorii îl defineau pe tânărul ofițer aviator.