Așa cum o spune și titlul, glorioasa marină militară a Regatului României a dus o luptă de jertfă în timpul celei de-a doua conflagrații mondiale. Cartea scrisă de comandorii dr. Jipa Rotaru și Ioan Damaschin aduce în atenția cititorilor momentele dramatice prin care corpul marinei militare regale a trecut, culminând cu ororile produse de marina Armatei Roșii asupra ei.
Volumul poate fi găsit pe www.edituradecarte.ro, în magazinele Companiei de Librării București și pe www.clb.ro, pe www.libris.ro, www.carturesti.ro, www.librarie.net, www.pravaliacucarti.ro, www.emag.ro și în rețeaua de distribuție de presă.
”Ziua de 5 septembrie 1944 poate fi considerată drept ziua cea mai neagră din istoria marinei române.
Contraamiralul Horia Măcellariu, aflat în centru evenimentelor afirmă în memoriile sale:
”Afirm cu toată tăria că pentru marina sovietică ziua aceasta a devenit Ziua Rușinii, când soldații și marinarii ruși au întreprins o acțiune unică în istorie, îndreptată împotriva unei flote prietene și cobeligerante”!
În seara precedentă trei plutoane sovietice comandate de ofițeri au ocupat intrările portului Constanța. Spre ora 5 a dimineții când echipajele se aflau încă în timpul somnului, la bordul navelor au năvălit trupele sovietice fără a-i soma pe militarii români care nu au opus nicio rezistență așa cum, de altfel, primiseră ordin. Ofițerii și maiștrii militari au fost dezarmați și apoi adunați la Gara Maritimă, iar navele au fost armate cu ofițeri și echipaje sovietice.
Această operațiune de piraterie la scară nemaiîntâlnită s-a desfășurat sub conducerea unui contraamiral sovietic instalat la nava-bază Constanța.
Un incident extrem de grav s-a petrecut la bordul distrugătorului ”Regina Maria”, nava comandant a escadrilei de distrugătoare. În momentul în care sovieticii au năvălit la bord ofițerul de gardă, căpitanul Nicolae Tudor, auzind zgomot pe punte a alergat afară fiind străpuns cu mai multe lovituri de baionetă de către sovietici. Aflat la odihnă în cabina sa, căpitan comandorul Alexandru Dumbravă, om care cunoștea atrocitățile de care erau capabili sovieticii, s-a sinucis cu pistolul din dotare.
Modul în care s-au petrecut faptele sunt descrise de secundul distrugătorului, locotenent-comandorul Nicolae Mosor:
”Un ofițer rus mi-a spus că, într-o cabină, un ofițer și-a pus capăt zilelor. M-am dus și l-am găsit pe căpitanul-comandor Dumbravă în pat, acoperit până la jumătate cu pătura, cu revolverul în mână și capul însângerat. Atunci când au auzit că sinucigașul este comandantul escadrilei de distrugătoare maiorul și ceilalți ofițeri și-au exprimat regretul. Am fost scos afară unde l-am văzut pe căpitanul Tudor Nicolae învelit cu o pătură având conștiența pierdută. Era cel care ieșise în fața rușilor ca să dea alarma și despre care ulterior am aflat că fusese sugrumat și împuns de opt ori cu baioneta”.