Un pilot se zdrobește intenționat cu avionul Airbus de Alpi

 

Pe 24 martie 2015, copilotul unui avion al companiei Germanwings zdrobește deliberat aparatul de Alpii Francezi. Toate cele 150 de persoane de la bord, inclusiv copilotul, au murit.

Avionul decolase de la Barcelona în jurul orei 10 a.m., ajungând la altitudinea de croazieră de 11.500 de metri la ora 10.27.

La scurt timp, căpitanul Patrick Sondeheimer, în vârstă de 34 de ani, îi cere copilotului Andreas Lubitz, de 27 de ani, să preia manșa, el părăsind cabina, probabil pentru a merge la toaletă.

La 10.31, avionul începe să coboare rapid și, zece minute mai târziu, se prăbușește pe terenul muntos de lângă localitatea Prads-Haute-Bléone din sudul Franței.

Nu au existat supraviețuitori. În afara celor doi piloți, avionul prăbușit Airbus A320 mai avea la bord patru membri ai echipajului și 144 de pasageri din 18 țări diferite.

După prăbușire, anchetatorii au stabilit că, imediat ce căpitanul a ieșit din cabină, Lubitz a încuiat ușa și nu i-a mai permis să reintre.

Sondeheimer putea fi auzit pe înregistrarea cutiei negre urlând disperat la copilotul său și încercând să spargă ușa cabinei.

După atacurile din 11 septembrie 2001, Lufthansa – proprietara companiei low cost Germanwings – a instalat la toate cabinele uși întărite.

În plus, înregistrarea datelor de zbor arată că Lubitz pare să fi exersat tentativa de sinucidere cu ocazia unui zbor anterior, în aceeași zi, când în mod repetat a fixat cadranul de altitudine al avionului la numai 30 de metri, în timpul unor ieșiri din cabină ale căpitanului.

Acțiunile lui Lubitz au rămas neobservate în timpul zborului, deoarece el a reinițializat rapid comenzile.

Anchetatorii prăbușirii au mai descoperit că Lubitz avusese antecedente de depresie severe și că, în zilele dinaintea catastrofei, căutase pe Internet mijloace de a se sinucide precum și informații despre securitatea ușilor de cabină.

În 2008, Lubitz, german de origine, care pilotase planoare în adolescență, a intrat într-un program de formare a piloților Lufthansa.

A părăsit programul în 2009 pentru a-și trata problemele psihologice, însă apoi a fost readmis și a obținut licența de pilot profesionist în 2012.

A început să lucreze pentru Germanwings în 2013.

Anchetatorii au descoperit dovezi că, în lunile dinaintea catastrofei, Lubitz vizitase o serie de medici pentru o maladie necunoscută. Ar fi primit note care îl declarau inapt de muncă, însă el a ascuns aceste informații de conducerea Lufthansei.

Cazurile de piloți care folosesc avioanele pentru a se sinucide sunt rare. Un studiu al Federal Aviation Administration din Statele Unite, citat de New York Times, a dezvăluit că, din 2.758 de accidente documentate de FAA, între 2003 și 2012, doar opt au fost declarate sinucideri.