Teoriile conspiraţiei şi anchetatorii polonezi se întorc la locul tragediei de la Smolensk

 

La nouă ani de la prăbușirea avionului Tupolev Tu-154, al forţelor aeriene poloneze, în Polonia încă se caută vinovații pentru catastrofă.

Tragedia rămâne o rană deschisă pentru mulți polonezi. Toţi ocupanţii avionului au murit în catastrofa din 10 aprilie 2010.

Între ei se numărau, pe lângă preşedintele polonez de atunci, Lech Kaczynski, şi fostul preşedinte polonez în exil Ryszard Kaczorowski, precum şi mai mulţi înalţi oficiali militari şi guvernamentali din Polonia, care urmau să ia parte la o comemorare a ofiţerilor polonezi ucişi de sovietici în masacrul de la Katyn, în al doilea război mondial.

Acolo, ca și în alte locuri din Rusia, poliția secretă sovietică a executat prin împușcare 22.000 de deținuți polonezi în Al Doilea Război Mondial.

Oficial, la originea catastrofei, survenită pe o ceaţă densă, s-a aflat o eroare de pilotaj, însă în Polonia circulă numeroase teorii ale conspiraţiei care indică responsabilitatea Rusiei.

O comisie de anchetă a guvernului polonez a ajuns la aceeași concluzie cu anchetatorii ruși în ceea ce privește motivul prăbușirii: piloții aeronavei prezidențiale poloneze ar fi insistat să aterizeze, în ciuda ceții dense.

La rândul lor, partidul Lege şi Justiţiei (PiS), aflat la guvernare la Varşovia, şi liderul acestuia, Jaroslaw Kaczynski, fratele geamăn al preşedintelui decedat la Smolensk, susţin că a fost vorba de un atac terorist. Pentru Jaroslaw Kaczynski, însă, tragedia personală, cu moartea fratelui, a devenit între timp sursă de putere politică, el fiind unul dintre cei mai mari susţinători ai teoriilor conspiraţiei.

Au fost voci în Polonia care îi acuză și pe controlorii de zbor ruși, care ar fi "atras" intenționat avionul prezidențial polonez în catastrofă, pe fondul ceții dense. Motivul, conform acestei logici, ar fi fost anihilarea lui Lech Kaczynski. Acesta a fost mereu un critic foarte vocal al premierului rus de atunci și actual președinte, Vladimir Putin.

Se știe deja din înregistrări audio că cei doi controlori de zbor de la aeroportul din pădure de la Smolensk, foarte rar folosit, au fost total depășiți de situație, că au încercat să obțină sfaturi telefonice de la superiorii lor și că au decis la final să permită aterizarea, în loc să declare aeroportul închis, din cauza condițiilor meteorologice total neprielnice.

Vineri, Procuratura din Varşovia a anunţat că anchetatorii polonezi se vor deplasa la Smolensk, în Rusia, pentru a reexamina epava avionului prăbuşit în 2010.

Potrivit portalului de ştiri wpolityce.pl, anchetatorii îşi încep în acest weekend misiunea la Smolensk, unde vor rămâne timp de o săptămână.

Epava avionului a mai fost examinată de experţi din Polonia, ultima dată în mai anul acesta.