Șoimul de la Mărășești își frânge aripile după ce obținuse cele mai multe victorii ale aviației române

 

Pe 18 martie 1917, în apropierea comunei Baldovinești – Galați, obținea prima victorie a unui pilot de vânătoare din Armata Română.

Trei luni mai târziu, era rănit în luptă. A reușeșit să aterizeze forțat și a fost transportat la spital. 

A revenit în luptă și alături de camarazii săi din escadrila Nieuport-11, a obținut cele mai multe victorii din câte au reușit escadrilele românești pe front.

A executat primele misiuni de noapte din istoria Aviației Române și a fost promovat la exceptional, iar la numai 23 de ani a ajuns căpitan aviator, cel mai tânăr comandant de escadrilă din istoria aviației românești.

Pe 24 august 1918, „Șoimul de la Mărășești”, cum era supranumit Vasile Craiu, a decolat de pe aerodromul din Bârlad vrând să facă acrobații, dar o componentă a avionului său a cedat și a plecat spre veșnicie.

Părinți fugiți din Ardeal

Vasile Craiu s-a născut pe 31 decembrie la Novaci, județul Gorj, din părinți care fugiseră din Ardeal. Tatăl său ridicase tricolorul românesc pe Primăria din Arad, fiind aspru pedepsit de autorități din această cauză.

A făcut gimnaziul în Târgu Jiu, iar la 14 ani s-a mutat la București cu mama și frații lui.

În Capitală, a studiat la liceul Cantemir Vodă și apoi a devenit elev al Școlii pregătitoare de ofițeri de infanteri.

Obține rezultate excelente la învățătură și este avansat elev plutonier major încă din primul an, 1913, când este declarat șef de promoție.   

A participat la campania din Bulgaria, în cel de-al doilea Război balcanic, remarcându-se și obținând medalia „Avântul Tăriei”.

La 1 iulie 1914 a devenit sublocotenent, îndeplinind funcția de comandant de pluton la Batalionul 2 Vânători Regina Elisabeta.

Pe lângă cea mai înaltă decorație românească, Ordinul Mihai Viteazul, Vasile Craiu a primit și medalia Sfântul Vladimir clasa a IV-a, cu spade și fundă din partea Rusiei, dar și La Croix de Guerre avec Palme din partea Franței.

A fost apreciat de generalul Eremia Grigorescu ca fiind cel mai bun pilot de vânătoare al aviaţiei române din Primul Război Mondial.

A fost înmormântat cu mari onoruri militare la Bârlad, de unde gorjenii l-au ridicat în 1927 pentru a-l reînhuma la Târgu Jiu. Astăzi, mormântul său nu mai este cunoscut.

Parteneri