Septembrie 1897- primul șofer arestat fiindcă s-a urcat băut la volan

 

1886 a fost anul în care Karl Benz a lansat primul automobil. A durat însă 11 ani până când consumul de alcool la volan să fie cu adevărat o problemă și să necesite o intervenție în forță a autorităților competente.

La 10 septembrie 1897, poliția britanică îl arestează pe șoferul de taxi George Smith la Londra.

Bărbatul de 25 de ani este acuzat că s-a urcat băut la volan și a intrat cu mașina într-o clădire.

Smith își recunoaște vinovăția și este amendat cu 25 de șilingi. Conform History, el este considerat prima persoană din lume arestată pentru șofat în stare ebrietate.

Prima lege împotriva consumului de alcool la volan apare abia în 1910, în New York, SUA. În 1936, profesorul de biochimie și toxicologie Rolla Harger patentează primul alcoolmetru, un dispozitiv în formă de balon care putea detecta alcool în aerul expirat de șoferi.

În 1953, fostul șef al poliției din statul Indiana, Robert Borkenstein, a realizat împreună cu profesorul Harger primul alcooltest, care era mai eficient și mai ușor de folosit. Etilotestul măsura cu exactitate vaporii de alcool din aerul expirat, care coincideau cu nivelul alcoolului din sânge.

Chiar și așa, abia la sfârșitul anilor 70 și începutul anilor 80 oamenii au început să conștientizeze cât de periculos este șofatul sub influența alcoolului. Legile au fost înăsprite și poliția a început să acționeze mai dur împotriva celor care nu respectau limitele impuse.

Prima organizație care a militat pentru zero alcool la volan a fost MADD în SUA.

”Mame împotriva șofatului sub influența alcoolului” a fost condusă de Candy Lightner. Fiica de 13 ani a lui Lightner, Cari, a fost ucisă de un șofer beat în timp se întorcea de la școală.

Șoferul avusese deja trei condamnări pentru consum de alcool la volan, însă fusese eliberat pe cauțiune pentru fugă de la locul accidentului doar după două zile.

Ulterior, organizația a militat și împotriva consumului de droguri la volan. Un merit incontestabil al organizației este că astăzi vârsta minimă pentru consumul de alcool în SUA este de 21 de ani, iar șoferii recidiviști riscă de la amendă, reținerea permisului, taxe mai mari pentru asigurare, până la închisoare. Unii șoferi recidivisti au și limitatoare de viteză în mașini, în timp ce la unii mașina nu va porni până când nu vor sulfa într-un dispozitiv, care să confirme că nu au consumat alcool.

În ciuda pedepselor și a campaniilor de avertizare, șofatul sub influența alcoolului rămâne o problemă majoră peste tot pe glob. Anual, aproximativ 1500 de persoane mor în SUA în accidente cauzate de alcool, în timp ce 1,5 milioane de oameni sunt arestați pentru șofat sub influența alcoolului sau a drogurilor.

Între 2016 şi 2017, în România, peste 1.300 de accidente au fost cauzate de consumul de alcool dintre care 364 de accidente grave soldate cu 89 de morţi şi 570 de răniţi. În România, 5,1 la sută dintre accidentele rutiere mortale pot fi atribuite consumului de alcool la volan.