Șase reguli din Evul Mediu pentru o viață sănătoasă. Primele cinci par de astăzi

 

Sănătatea și o speranță de viață cât mai mare au fost tot timpul un motiv de preocupare pentru omul de rând. Chiar și în Evul Mediu, când a apărut lucrarea “Teatrul Sănătatii”, care oferă șase reguli “pentru sănătatea zilnică”.

Teatrul Sănătății (Theatrum Sanitatis)  a fost o lucrare populară între secolul al XII-lea și al XV-lea.

Originalul datează din secolul al XI-lea și este semnat de Ibn Butlan, un medic din Bagdad (Irak). El susține că următoarele șase lucruri sunt necesare pentru o viață sănătoasă:

Respiră mereu aer curat

Consumă mâncare și băutură de calitate

Să ai parte de activitate și repaus cu regularitate

Abține-țe de la prea mult somn și de la prea mult nesomn

Fii moderat în bucurie, teamă și anxietate

Reține și afișează anumite stări

Autorul nu detaliază ce vrea să transmită prin aceste reguli și se rezumă doar la explicația conform căreia „omul vrea să stie doar rezultatele concluzive pentru el însuși, nu și demonstrațiile sau definițiile“, scrie site-ul medievalists.net.

Primele cinci dintre aceste reguli sunt promovate și de nutriționiștii de astăzi.

Regula privind exprimarea anumitei stări, adică “nu lăsa emoțiile să îți afecteze viața”, se referă la teoria medievală care în realitate datează din Roma și Grecia Antică, conform căreia corpul uman este compus din patru umori de bază: sânge, flegmă, bila galbenă și bila neagră.

Dacă cele patru umori nu sunt într-un echilibru corespunzător, atunci riști să te îmbolnăvești foarte repede.

Se credea că, în funcţie de modul de viaţă, de alimentaţie, de efortul fizic depus, unele umori creşteau ori descreşteau în raport cu altele, ducând la îmbolnăvirea organismului.

De exemplu, dacă cineva avea prea multe umori negative în sistem, atunci putea dezvolta o anumită formă de depresie.

În acest sens, Ibn Butlan, ca și ceilalți medici din Evul Mediu (unii chiar și din secolele al XVII și XVIII-lea) îi încurajau pe oameni să își mențină starea de bine în echilibru printr-o alimentație sănătoasă.

Textul abordează apoi o serie de avantaje pentru sănătate a zeci de alimente, în special mere, ciuperci, spanac şi grâu.

Pentru fiecare dintre ele este scrisă câte un paragraf, suficient cât să dea imaginea avantajelor pe care acestea le pot oferi.

Autorii încurajau consumul de struguri și piersici, care ”ar lubrifia stomacul” şi ar hrăni sănătos, asigurând o bună digestie.

Textul oferă în special informaţii despre modul în care anumite alimente pot atenua unele probleme, dar pot provoca altele.

Castanele, de exemplu, sunt extrem de hrănitoare, stimuleză actul sexual, dar fac stomacul să se baloneze şi provoacă şi dureri de cap.

Autorul precizează că aceste efecte negative pot fi prevenite dacă acestea sunt fierte în apă.

Aflăm şi că măslinele negre, deşi cresc apetitul, pot provoca dureri de cap sau insomnie, fiindcă putrezesc repede şi pot dăuna stomacului, ba chiar da probleme cu ochii.